چکیده:
در بررسی علل بدخطی دانش آموزان دوره ابتدایی، علاوه بر عوامل آموزشی وتربیتی موثر بر دست خط آنان، بایدعوامل مربوط به وضعیت جسمی وروانی کودکان نیز مورد توجه قرار گیرد. چه بسا بد خطی دانشآموزان بدلیل ضایعات استخوانی، عصبی یا حالات عاطفی وروانی نامطلوب باشد. در این صورت آموزشهای معلم در زمینه خوشنویسی کافی نخواهد بود و ارجاع به یک متخصص، امری ضروری است. از میان همه مهارتهای تحصیلی، نوشتن ملموسترین آنهاست. زیرا فرد با استفاده از این مهارت سندی از خود به جای میگذارد. به همین دلیل مهارت در خوشنویسی اهمیت بسزایی دارد. شناخت علل وعوامل موثر بر بدخطی از آن جهت اهمیت دارد که با ریشهیابی و رفع آنها میتوان تا حد زیادی به مهارت در خوشنویسی کمک کرد. اینجانب مرجان چناری آموزگار پایه اول دبستان امام حسن عسگری2 منطقه 5تهران در اوایل سال تحصیلی 1400-99 با دیدن مشق دانش آموز بنام محمد امین در کلاس مجازی، متوجه مشکل بدخطی که گاهی تا حد نارسا نویسی نیز میرسید، شدم. با شواهدی که من از مشکل بد خطی محمد امین داشتم با مشورت همکارانم، تصمیم گرفتم در جهت رفع بد خطیاش به او کمک نمایم، در این اقدام پژوهی سعی کردم دانش آموز روش صحیح نوشتن، مداد در دست گرفتن، شکل صحیح حروف، اندازه ی حروف، ابتدا و انتهای نگارش حروف و... را یاد بگیرد. و همچنین برای تقویت عضلات ماهیچهای دست دانش آموز و هماهنگ تر شدن بیشتر چشم و دست او هنگام نوشتن، فعالیتهایی را در زنگهای هنر و ورزش با همکاری و مساعدتهای مدیر و استاد تربیت بدنی در کلاس مجازی انجام دادم. و همچنین برای رفع موانع فیزیکی، جسمی و نگارشی تا رسیدن به وضع مطلوب تلاش کردم.
خلاصه ماشینی:
با شواهدي که من از مشکل بد خطي محمد امين داشتم با مشورت همکارانم ، تصميم گرفتم در جهت رفع بد خطي اش به او کمک نمايم ، در اين اقدام پژوهي سعي کردم دانش آموز روش صحيح نوشتن ، مداد در دست گرفتن ، شکل صحيح حروف ، اندازه ي حروف ، ابتدا و انتهاي نگارش حروف و.
و همچنين براي تقويت عضلات ماهيچه اي دست دانش آموز و هماهنگ تر شدن بيشتر چشم و دست او هنگام نوشتن ، فعاليت هايي را در زنگ هاي هنر و ورزش با همکاري و مساعدت هاي مدير و استاد تربيت بدني در کلاس مجازي انجام دادم .
از نکات ديگري که معلم بايستي به آنها توجه کند طرز صحيح قرار گرفتن کاغذ و بدن دانش آموزان ونيز طرز صحيح به دست گرفتن قلم در هنگام انجام تکاليف است .
با بررسي و نظارت بيشتر و تکاليف انجام شده در کلاس مجازي و اظهارات والدين دانش آموز به فکر پژوهش براي رفع مشکل بد خطي محمد امين برآمدم .
و در دانش آموز ايجاد استرس و اضطراب شديد مينمايد و مهمتر از همه اينکه آموزش در کلاس مجازي و عدم نظارت مستقيم معلم برنحوه ي نوشتن دانش آموزان باعث ميشود که فراگيران نسبت به انجام تکاليف نوشتاري خود بيعلاقه و بيانگيزه شوند.
بطور کلي در اين پژوهش نحوه ي نظارت بر اجراي راهکارها، مشاهده ي مستقيم معلم هنگام انجام تکاليف و فعاليت ها در کلاس مجازي و نظرخواهي از استاد تربيت بدني و اولياي دانش آموز بود.