چکیده:
سابقه و هدف: تفکر متفکران مسلمان رابطه بسیار نزدیکی با اصول مذهبی دارد این رابطه به واسطه دینی است که همه اندیشه و شخصیت معتقدانش را تحت تاثیر قرار میدهد. مقایسه متفکران مسلمان با متفکران غرب تفاوت آشکاری را نمایان میسازد به عنوان یک ویژگی مهم تاکید بر معرفت دینی اندیشه مسلمانان را از اندیشه غربیها متمایز میسازد.
مواد و روشها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی تحلیلی است و پس از بررسی مفاهیم با ارائه نتایج به پیشنهادات کاربردی پرداخته شده است. روش تحقیق حاضر توصیفی و روش گردآوری اطلاعات آن، کتابخانهای است. بدین صورت که از منابع کتابخانهای نظیر: کتاب، مقاله، منابع خارجی و... و آموختههای محقق استفاده شده است.
یافتهها: از نظر این پژوهش مجموعه بینش جهانشناختی اسلام برای متفکر مسلمان یک هندسه فکری میسازد که نمیتوان به هیچ وجه یک بخش را از بقیه جدا دانست. روی آوردن مسلمانان به مسائل و مباحث تعقلی از آنجا آغاز شد که متفکران مسلمان توانستند از طریق آشنایی با ترجمه آثار فلسفی یونان و روم روش و مباحث فلسفی را فرا گیرندو از آن پس خود طرح و به تحلیل آن مباحث از دیدگاه اسلامی بپردازند.
نتیجهگیری: از مباحث ایراد شده نتیجه گرفته میشود که علوم انسانی مسلمانان خصلتی انسانی دارد چرا که دغدغه اصلی متفکر مسلمان، انسان و چگونگی رسیدن او به الگوی مطلوب انسان کامل است. در تبیینهای اجتماعی جدید پدیدههای دیگری غیر از انسان مطرح است. پدیدههایی همچون قانون، جامعه و مسایل آن که هر کدام هویتی مستقل داردو انسان در لابلای این مباحث گم میشود. در عصر جدید نیز که مسلمانان ناگزیر به پاسخگویی دیدگاههای تاریخی مارکسیسم شدهاند به اندیشههای تاریخی روی آوردهاند و متفکرانی مانند مطهری و شریعتی از این جمله میباشند بینش تاریخی در قرنهای نخستین اسلام در اشکال متعدد مطرح بوده و بعدها در نزد ابن خلدون و تا حدودی در نزد یعقوبی و مسعودی در بین متفکران مسلمان مطرح شده است. این بینش بوسیله ابن خلدون قوام یافت.
خلاصه ماشینی:
ir چکیده سابقه و هدف: تفکر متفکران مسلمان رابطه بسیار نزدیکی با اصول مذهبی دارد این رابطه به واسطه دینی است که همه اندیشه و شخصیت معتقدانش را تحت تأثیر قرار میدهد.
در عصر جدید نیز که مسلمانان ناگزیر به پاسخگویی دیدگاههای تاریخی مارکسیسم شدهاند به اندیشههای تاریخی روی آوردهاند و متفکرانی مانند مطهری و شریعتی از این جمله میباشند بینش تاریخی در قرنهای نخستین اسلام در اشکال متعدد مطرح بوده و بعدها در نزد ابن خلدون و تا حدودی در نزد یعقوبی و مسعودی در بین متفکران مسلمان مطرح شده است.
ابنسینا (428 ق) بزرگترین فیلسوف مشّائی در جهان اسلام است تألیفات او در زمینه فلسفه، از مهمترین منابع فلسفه اسلامی است.
او مکتب فلسفی نوین خود یعنی حکمت متعالیه را در این کتاب بیان کرده است الشواهد الربوبیۀ: از مهمترین آثار فلسفی ملاصدرا است؛ چرا که در آن، همه اندیشههاي فلسفی او، به صورت مختصر بیان شده است شرح منظومه: تألیف ملاهادي سبزواري از مهمترین آثار فلسفی پس از ملاصدراست که مباحث منطق و فلسفه را پوشش میدهد.
اصول فلسفه و روش رئالیسم: این کتاب حاصل بحثهاي فلسفی ویژهاي است که سیدمحمدحسین طباطبائی براي برخی از طلاب حوزه علمیه قم بیان کرده است [25].
در این پژوهش که به روش توصیفی تحلیلی نگاشته شده است تلاش بر آن است که به شناخت جایگاه مردم در اندیشه آیتالله محمدحسین بهشتی و تبیین مولفههای اثرگذار بر اندیشههای وی و همچنین بررسی اندیشههای ایشان در رابطه با نقش مردم پرداخته شود.