چکیده:
از زمانهای بسیار دور بندرکنگ درزمینۀ دریانوردی ولنج سازی دارای شهرت فراوانی بوده است ولنجهای مختلفی ساخته میشد.برای ساختن لنج ابتدا ناخدا یا تاجری که میخواست لنجی را اوشار کند به نزد استادلنج ساز میرفت و سفارش ساخت لنج میداد. لنج در نزدیکی ساحل ساخته میشد.بعد از چند ماه کار بر روی لنج به اتمام میرسید و درنهایت صاحب لنج میبایست آن لنج را به دریا بیندازد.اوشار سه الی چهار روز طول میکشد تا این جهاز به داخل آب انداخته شود.اوشار ازجمله آیین­های دیرپای مردمان ساحلنشین هرمزگان،بهویژه بندر کنگ-ازبنادر مهم در تاریخ دریانوردی ایران-است که در گستره چندین قرن اهمیت خاصی در مراسم به آب انداختن لنج برخوردار بوده است.یافتههای این مقاله بر پایهی نظریه انسانشناختی امیل دورکیم و با استفاده از روش نشانهشناسی به توصیف چگونگی معنا بخشی و همنشینی نشانهها در متن آیین اوشار در کنار یکدیگر پرداخته و همچنین نحوه شکل­ گیری همبستگی اجتماعی در درون این آیین دریایی را نشان میدهد نتیجه نشان میدهد که آیین اوشار در ایجاد وجدان جمعی و حفظ همبستگی اجتماعی برای ادامه حیاتِ مفید و ثمربخش جوامع، بسیار مهم و تعیینکننده است.
خلاصه ماشینی:
یافته هـای ایـن مقاله بر پایـه ی نظریه ی انسان شـناختی امیل دورکیم و با اسـتفاده ٣٦ از روش نشانه شناسـی، بـه توصیـف چگونگـی معنابخشـی و هم نشـینی نشـانه ها در متـن آیین اوشـار در کنـار یکدیگـر می پـردازد و نحوه ی شـکل گیری همبسـتگی اجتماعـی را در درون این آییـن دریایـی نشـان می دهـد.
به طور معمـول ، در کارگاه لنج سـازی زمانی که جهاز جدیدی در حال سـاخت اسـت ، فـردی را به عنوان نگهبـان برمی گزیننـد تـا شـبانه روز مراقب باشـد کـه مبـادا زنـی از روی چوب اصلی وسـط لنج عبـور کنـد؛ زیـرا معتقدند این امر، نحسـی بـه همراه خواهد داشـت و علاوه بر آن ، هر سـال چند نفـر از خدمـه ی جهـاز خواهنـد مـرد.
١ـ اهمیـت نـام اوشـار، در ارزش آیینی بخشـیدن به جهازی اسـت که تازه ساخته شـده ؛ زیرا در آن موقعیـت هیـچ جهـازی با این نـام وجود نـدارد؛ اما این نام عـلاوه بر کارکرد قـراردادی اش در حـوزه ی آیینـی ، ارزش نشـانه ای دیگـری از رمـزگان زبـان می گیـرد کـه به واسـطه ی رابطه ی تمایـزی آن در نظـام زبـان ، بـا دیگـر نشـانه های زبـان حاصـل می شـود.
هـر یـک از ایـن معانـی در بافـت اجتماعـی خـود، ممکـن اسـت به واسـطه ی رمـزگان زبان منطقـه فعـال شـود و در هم نشـینی بـا لایـه متنـی جهـاز اوشـاری ـ که حـالا در هم نشـینی با لایه هـای دیگـر، ارزش اجتماعـی یافته اسـت ـ بازی متنـی تازه ای را آغـاز کند.
٦ـ تابـو بـودن عبـور زنـان از بیـس جهـاز به عنـوان رمزگانـی دیگـر، از لایه هـای متنـی ایـن مراسـم محسـوب می شـود که ارزش خود را در هم نشـینی بـا لایه ی متنی دیگـری (بیس جهاز) بازمی یابـد.