چکیده:
هدف: هدف از نگارش این مقاله، احصا و تشریح ویژگیهای شناختی و رفتاری موثر بر عملکرد اساتید گروههای معارف اسلامی در دانشگاهها با الهام از آرای آیتالله مصباح یزدی است. روش: این پژوهش از حیث گردآوری اطلاعات، کتابخانهای و تجربیات شخصی و از نظر شیوۀ پردازش اطلاعات، تحلیلی- استنتاجی است. یافتهها: اهمّ ویژگیهای شناختی عبارتند از: آشنایی با پدیدۀ دین، به خصوص کلّیات دین اسلام؛ آشنایی با کلّیات علوم اسلامی؛ آشنایی با کلّیات تاریخ اسلام؛، آشنایی با یک دوره تفسیر فشردۀ قرآن؛ آشنایی با فرق اسلامی با تاکید بر فرقههای زنده و تاثیرگذار؛ آشنایی با نظام حقوقی اسلام؛ آشنایی با مسائل مبتلابه فقهی خود و دانشجویان؛ آشنایی با شبهات جدید دینی؛ آشنایی با ادیان جهان و جنبشهای نوپدید دینی؛ آشنایی با مسائل روز؛ آشنایی با مولّفههای دنیای جدید و پیامدهایشان؛ تسلّط به دو زبان عربی و انگلیسی؛ تسلّط کامل به متن درسی؛ شناسایی منابع تکمیلی معتبر متون درسی و آشنایی با رشتههای مختلف دانشگاهی. اهمّ ویژگیهای رفتاری (اخلاقی) عبارتند از: صداقت، عدالت، تواضع، سعۀ صدر و خیرخواهی. بحث و نتیجهگیری: تربیت اساتیدی با ویژگیهای احصا شده، با همۀ دشواریهایش، ضروری و ممکن است و این مهم باید به طور مستمر از دورۀ کارشناسی آغاز و در به کارگیری اساتید حقالتدریسی بازنگری شود.
Objectives: The purpose of this article is to Count and explain the cognitive and behavioral characteristics affecting the performance of professors of Islamic Maaref groups in universities by the views of the late Ayatollah Mesbah Yazdi. Method: In terms of data collection, library and personal experiences, and in terms of information processing method, is analytical-inferential. Results: The most important of cognitive characteristics are: familiarity with the phenomenon of religion, especially the generalities of Islam, familiarity with the generalities of Islamic sciences, familiarity with the generalities of Islamic history, familiarity with a period of intensive interpretation of the Qur'an, familiarity with Islamic sects with emphasis on living and influential sects, Familiarity with the Islamic legal system, familiarity with issues related to the jurisprudence of themselves and students, familiarity with new religious doubts, familiarity with world religions and emerging religious movements, familiarity with fasting issues, familiarity with the components of the new world and their consequences, mastery of Arabic and English, Complete mastery of the textbook, identification of valid supplementary sources of textbooks, Familiarity with different academic disciplines. The most important behavioral (moral) characteristics are: honesty, justice, humility, open-mindedness, benevolence, etc. Conclusion: It is necessary and possible to train professors with the above characteristics in spite of all difficulties, and this should be started continuously from the undergraduate course and the use of contractual professors should be revised.