چکیده:
عین الربط بودن معل ول از سوی صدرالمتالهین بارها مورد استدلال و استشهاد قرار گرفته است و این مورد قبول است که وجود معلول در ذاتش محتاج به علت است و این احتیاج به علت مقوّم معلول است و ممکن نیست که معلول در وجود یا عدم استقلال داشته باشد؛ آنچه مورد بحث و کلام است این می باشد که آیا امکان دارد عقل، ذات معلول را با قطع نظر از علتش و به طور مستقل لحاظ کند یا نه، به عبارت دیگر آیا معلول می تواند مورد اشاره استقلا لی عقل قرار گیرد یا نمی تواند؛ ما در این مقاله مبیّن ساخته ایم که اشاره استقلالی عقل به معلولات منافاتی با عین الربط بودن در خارج ندارد و ادله ی جناب صدرالمتالهین برای نفی استقلال عقلی معلولات تام نمی باشند.
The very relevance of the disabled has been argued and martyred many times by Sadr al-Mutalahin, and it is accepted that the existence of the disabled in its essence needs a cause, and this need is due to the cause of the disabled, and it is not possible for the disabled to have existence or lack of independence. ; What is at stake is whether it is possible for the intellect to consider the nature of the disabled independently of its cause, in other words, whether or not the disabled can be referred to as the independent of the intellect; In this article, we have stated that the reference to the independence of the intellect to disabilities is not in conflict with being external in nature, and that Mr. Sadr al-Mutallahin's arguments for denying the intellectual independence of the disabled are not complete.