چکیده:
زمینه و هدف: مدیریت در سازمانهای هدف گرا ابزاری است که کنترل سازمانی را یکپارچه میکند و کمک میکند ارزیابی عملکرد به صورتی اصولیتر انجام شود. اتخاذ یک مدل هدفگرا به سازمان کمک میکند تا پیچیدگیهای سازمان را درک کرده و در راستای تقویت قابلیتهای خود حرکت کنند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفههای کلیدی الگوی سازمان هدف گرا در سازمان امور مالیاتی (استانهای اصفهان و چهارمحال بختیاری) به منظور ارائه الگوی مفهومی مناسب انجام گرفته است. روش شناسی: پژوهش حاضر با طراحی و ارائه مدل سازمان هدف گرا در بخش دولتی با فن دلفی (کمی - کیفی) انجام شد. روش جمع آوری اطلاعات به روش تحلیل محتوا و فن دلفی میباشد. محیط پژوهش منابع دست اول در حوزه سازمانهای هدف گرا بوده است. در فاز کمی جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان سازمان امور مالیاتی (در دو استان اصفهان وچهار محال وبختیاری) به تعداد 1205 نفر در سال۱۳۹۶ - ۱۳۹۷ که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، 296 نفر به عنوان حجم نمونه برآورد است. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از روشهای آماری توصیفی در تحلیل دادههای کمی و در بخش استنباطی از روش تحلیل عاملی تابیدی و رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری کواریانس محور استفاده شده است. یافتهها: تحلیل دادهها نشان دادکه؛ ابعاد ومولفههای سازمان هدف گرا در سازمان مالیاتی را میتوان در 14بعد اصلی و 131 مولفه شامل تجسم یک نیروی کار عالی، اعتماد سازی، نگرش سیستمی داشتن، داشتن فرهنگ سازمانی، تحقیق وارزیابی، نهادینه سازی فرایند هدف گذاری، اخلاق مدار بودن، مدیریت تحول گرا، مدیریت سبز داشتن و... دسته بندی کرد.
Background and Aim: The clarity of changes in the global economic process, the move towards globalization, the dynamism and complexity of the business world, the use of coherent and integrated management models have made it necessary. Adopting a goal-oriented model helps the organization to understand the complexities of the organization and move towards strengthening its capabilities.Methodology: The present study was conducted by designing and presenting a model of a goal-oriented organization in the public sector with Delphi (quantitative-qualitative) technique. The method of data collection is content analysis and Delphi technique. The research environment has been first-hand resources in the field of goal-oriented organizations. In the quantitative phase of the research environment, including the staff of the Tax Affairs Organization (in the two provinces of Isfahan and Chahar Mahal and Bakhtiari), 1205 people in 1397-1397, using a simple random sampling method, 296 people as an estimated sample size. In order to analyze the data, descriptive statistical methods have been used in quantitative data analysis and in the inferential section, the tabular factor analysis method and the covariance-based structural equation modeling approach have been used.Results: Data analysis showed that; Dimensions and components of a goal-oriented organization in the tax organization can be divided into 14 main dimensions and 131 components, including visualizing a great workforce, building trust, having a systemic attitude, having an organizational culture, research and evaluation, institutionalizing the goal setting process, ethics, management Transformational, having green management and ... categorized.