چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی پژوهشهای انجام شده در حوزه شیوههای نوین آموزشی و استفاده از آن در تدریس شیمی و مخصوصا مبحث الکتروشیمی است. بدلیل شیوع ویروس کرونا در دنیا و تأثیر آن در بخشهای مختلف مخصوصا حوزه آموزش، امروزه کلاسهای مجازی در مدارس و دانشگاهها، سبب سخت شدن تدریس دروس مفهومی مانند الکتروشیمی شدهاست؛ از این رو معلمان به روشهای نوین تدریس روی آوردهاند که یکی از جدیدترین آنها دانش محتوایی فناوری آموزشی (TPACK) میباشد. در این مقاله مروری، سعی شد از انواع پژوهشها و مقالات معتبری که در حوزه شیوههای نوین تدریس، آموزش الکتروشیمی و ارتباط آن با TPACK به چاپ رسیده استفاده شود؛ در اکثر این مقالات بیان شدهاست که روشهای سخنرانی و تدریس سنتی، موجب کجفهمی در درک الکتروشیمی شدهاند؛ اما امروزه استفاده نادرست و عدم آگاهی از تکنولوژی، سبب کجفهمی در دروسی مثل الکتروشیمی شدهاست. در نتیجه این مطالعه مشخص شد که دانشآموزان دبیرستانی تصورات غلط متفاوتی در مورد الکتروشیمی دارند. پس از شناسایی تصورات غلط، یک معلم میتواند با روشهای نوین تدریس مانند TPACK، تصورات غلط آن ها را مرتفع سازد. با این حال، اجرای موفقیتآمیز چنین راهبردهایی، مستلزم آن است که معلمان از دانش قبلی دانشآموزان و تصورات غلط احتمالی آنها آگاه بوده و فعالیتهای کلاس را بر این اساس هدایت کنند.
The purpose of this study is to review the research conducted in the field of modern teaching methods and its use in teaching chemistry, especially electrochemistry. Due to the prevalence of coronavirus in the world and and its impact on various sectors, especially in the field of education, today virtual classrooms in schools and universities have made it difficult to teach conceptual courses such as electrochemistry; Hence, teachers have turned to new teaching methods, one of the newest of which is Educational Content Knowledge (TPACK). In this review article, we tried to use the types of authoritative researches and articles that have been published in the field of modern teaching methods, electrochemical education and its relationship with TPACK; Most of these articles state that traditional lecturing and traditional teaching methods have led to a misunderstanding of electrochemistry; But today, misuse and ignorance of technology has led to misunderstandings in courses such as electrochemistry. As a result of this study, it was found that high school students have different misconceptions about electrochemistry. After identifying misconceptions, a teacher can correct misconceptions with new teaching methods such as TPACK. Successful implementation of such strategies, however, requires teachers to be aware of students' prior knowledge and possible misconceptions, and to guide classroom activities accordingly.
خلاصه ماشینی:
بدليل شيوع ويروس کرونا در دنيا و تأثير آن در بخش هاي مختلف مخصوصا حوزه آموزش ، امروزه کلاس هاي مجازي در مدارس و دانشگاه ها، سبب سخت شدن تدريس دروس مفهومي مانند الکتروشيمي شده است ؛ از اين رو معلمان به روش هاي نوين تدريس روي آورده اند که يکي از جديدترين آن ها دانش محتوايي فناوري آموزشي (TPACK) ميباشد.
با اين حال ، هنگامي که مطالعات انجام شده در سراسر 1Ozkaya 2Sanger 3Bodner 4Koehler 5Chai 6Technological Pedagogical Content Knowledge 7Shulman جهان مورد بررسي قرار مي گيرد، مشخص ميشود که دانش آموزان قبل يا بعد از ورود به کلاس درس تصورات غلطي دارند.
1Cho 2Ginns 3Calik 4Orgill 5Schmidt 6Yilmaz روش تدريس TPACK طبق اين مدل (شکل ١)، که فرمت چارچوب دانش محتواي آموزشي است که توسط شولمن (١٩٨٦) پيشنهاد شده است ، معلمان براي آموزش مؤثر با فناوري ، بايد ابعاد مختلف دانش را با هم ترکيب کنند.
طبق برنامه مورد نياز، از معلمان شيمي ، انتظار مي رفت 1Keating 2Guerrero 3Pedagogical Technology Knowledge 4Margerum 5Mishra 6Feng Deng که دروس مختلف شيمي را در اين ٤ سال تکميل کنند.
1Buehl 2Pajares 3Green بحث و نتيجه گيري با شيوع بيماري همه گيرکرونا (١٩-COVID) که تقريبا همه چيز را در زندگي روزمره مخصوصا حوزه آموزش را در سراسر دنيا حتي ايران را تحت تأثير قرار داده بود و تغييري ناگهاني در روند آموزش ايجاد کرده بود و کلاس هاي حضوري تعطيل و به سمت آموزش آنلاين تغيير مسير داد؛ سبب آن شد که از بعد سخت افزاري و نرم افزاري به طور کاملا جدي براي آموزش و تدريس دروس مختلف مخصوصا شيمي استفاده شود و لذا نقش فناوري و تکنولوژي آموزشي بيش از پيش پررنگ تر گرديد.