چکیده:
هدف پژوهش حاضر مقایسه تحلیل محتوای مبحث ترکیبات آلی کتابهای درسی رشته صنایع شیمیایی دوره متوسطه فنی و حرفهای با شیمی دوره دوم متوسطه نظری با استفاده از تکنیک ویلیام رومی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی و از نوع تحلیل محتوا است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که ضریب درگیری متن در کتابهای شیمی 2 و شیمی 3 دورهی متوسطه نظری و دانش فنی پایه و دانش فنی تخصصی دورهی متوسطه فنی و حرفهای به ترتیب16/0 ،17/0 ،17/0 ،06/0 است که نشان میدهد متن مربوط به مبحث ترکیبات آلی در این کتابها به شیوهی غیرفعال طراحی شده است. همچنین ضریب درگیری تصاویر در کتابهای شیمی 2 و شیمی 3 دورهی متوسطه نظری و دانش فنی پایه و دانش فنی تخصصی دورهی متوسطه فنی و حرفهای به ترتیب42/0 ،41/0 ،2/0 ،14/0 به دست آمد که نشان میدهد تصاویر مربوط به مبحث ترکیبات آلی در کتابهای شیمی 2 و شیمی 3 دوره متوسطه نظری به شیوه فعال طراحی شده است و تصاویر مربوط به مبحث ترکیبات آلی در کتابهای دانش فنی پایه و دانش فنی تخصصی دوره متوسطه فنی و حرفهای به شیوهی غیرفعال طراحی شده است.
The purpose of this study is to compare the content analysis of organic compounds in the textbooks of the chemical industry of technical and vocational high school with the chemistry of the second theoretical high school using the technique of William Romey. This research is applied in terms of purpose and descriptive in terms of method and content analysis. The results of this study showed that the text engagement coefficient in the books of Chemistry 2 and Chemistry 3 of theoretical high school and basic technical knowledge and specialized technical knowledge of technical and vocational high school are 0.06, 0.17, 0.17, 0.16, respectively, which shows the text on the subject of organic compounds in these books is passively designed. Also, the coefficient of involvement of images in the books of Chemistry 2 and Chemistry 3 of theoretical high school and basic technical knowledge and specialized technical knowledge of technical and vocational high school were 0.14, 0,2, 0,41, 0.42, respectively, which shows the images related to the subject of compounds. Organic has been actively designed in the books of Chemistry 2 and Chemistry 3 of the theoretical high school, and the images related to the topic of organic compounds in the books of basic technical knowledge and specialized technical knowledge of the technical and vocational high school have been passively designed.
خلاصه ماشینی:
نتايج حاصل از اين پژوهش نشان داد که ضريب درگيري متن در کتاب هاي شيمي ٢ و شيمي ٣ دوره ي متوسطه نظري و دانش فني پايه و دانش فني تخصصي دوره ي متوسطه فني و حرفه اي به ترتيب ٠/١٦ ،٠/١٧ ،٠/١٧ ،٠/٠٦ است که نشان مي دهد متن مربوط به مبحث ترکيبات آلي در اين کتاب ها به شيوه ي غيرفعال طراحي شده است .
در اين پژوهش ، تحليل محتواي مبحث ترکيبات آلي در کتاب هاي رشته صنايع شيميايي با شيمي دوره متوسطه نظري به روش ويليام رومي از جهت ميزان ارائه فعال و اعتبارسنجي به روش آنتروپي شانون مورد بررسي قرار گرفته است .
جدول ٣-نتايج حاصل از تحليل متن مبحث ترکيبات آلي کتاب دانش فني پايه يازدهم رشته صنايع شيميايي چاپ ١٣٩٩ با تکنيک ويليام رومي (به تصویر صفحه رجوع شود) همان طور که در جدول (٣) ملاحظه مي گردد، باتوجه به ضريب درگيري محاسبه شده در اين قسمت که برابر با ٠,١٧ است ، اين مبحث از اين کتاب هم در دامنه ي مطلوب رومي قرار ندارد پس به صورت غيرفعال طراحي شده است .
همان طور که در جدول (٥) ملاحظه مي گردد، ضريب درگيري مربوط به تصاوير مبحث ترکيبات آلي در کتاب شيمي پايه يازدهم متوسطه برابر ٠,٤٢ است که اين ضريب بين حد مطلوب رومي که ٠,٤تا ١,٥ است قرار دارد.