خلاصه ماشینی:
"مسالهء بعدی که باید بررسی کرد،مسایل اجرایی این اثر و کارگردانی آن است که آیا کارگردان نیز در این اثر،خواسته همان خشونت گزاره شده در این کار را گسترش دهد یا نه،چیز دیگری مدنظر ایشان بوده است؟در کل،وقتی کار را میبینیم هم پاکدل و هم حاتمی را در اجرای یک ایدهء نو بهطور نسبی موفق ارزیابی میکنیم.
همانگونه که از نام نمایش نیز پیدا است،پاکدل با انتخاب نام«پروانههای آسیایی»ایدهای فرامرزی را برای خود برگزیده و طعنه و کنایه به تمدن غرب را مدنظر قرار داده و در این بخش نیز با حضور«مسیح»و«لااوتسه» بهعنوان مبادیان تفکر(که بههرحال این هم از خصوصیات دوران هنری است که تجربیات خاص هردوران،برای دوران بعدی آن کارگشایی میکند.
آیا اگر این نمایش را نوعی کنایه به فرهنگ غرب بدانیم،نباید در دیدگاهی پررنگتر،درونمایههای انتقادی خود را از مبدا فرهنگ خودی آشکارتر سازیم؟حال که پاکدل بعد از سالها تجربهء مدیریتی در تئاتر شهر و بعد از سالها نوشتن در عرصهء تلویزیون،تجربه کار نگارشی و کارگردانی در تئاتر شهر را توامان انجام میدهد به نظر میرسد بیشتر،کار را برای ارایه در جشنوارههای خارجی نوشته است."