چکیده:
در عصر حاضر به دلیل پیچیدگیهای عدیدهی موجود در زندگی انسان حرکت به سوی تخصصی شدن
کارها روند فزایندهای یافته است. همین امر منجر به اقداماتی توسط فرهیختگان و اندیشمندان جوامع
مختلف گردیده است، تا انسان امروزی را از مسایل فراروی خویش سربلند بیرون آورند. تصمیم گیری
اصل و اساس وظایف مدیر را تشکیل میدهد و مهارت مدیر در تصمیمگیری خود را در کارایی وظایف و
در کیفیت خدماتی که او ارئه میدهد نمایان میسازد. از جنبه های حساس در وظایف مدیران، برقراری
ارتباطات، جمعآوری اطلاعات، تصمیمگیری و هدایت تصمیمها در سازمان است. هدف اصلی این مقاله
تصمیم گیری و راهبردهای اتخاذ تصمیمات منطقی تر است. در این مقاله به اهمیت تصمیم گیری، سبکهای
تصمیم گیری، زمان مناسب تصمیمگیری، آفات تصمیمگیری و راهکارهای اتخاذ تصمیمات منطقی
پرداخته شده است تا تصمیم گیری صحیح و منطقی در تمام فعالیتها و سازمانها و نظام آموزشی گرفته
شود زیرا با توجه به اینکه نظام آموزشی یکی از مهمترین نظامهای اجتماعی محسوب میگردد و نقش
مهمی در تولید علم و تربیت نیروی متخصص کشور دارد، کیفیت تصمیم گیری در آن، از اهمیت
فزایندهای برخوردار است. این کیفیت میتواند متاثر از عواملی از جمله سبکهای مختلف تصمیمگیری
مدیران باشد. بدیهی است که هر گونه نقص در این زمینه، میتواند منجر به تصمیمات ضعیفی گردد که
تبعات زیانباری برای کارکنان و جامعه داشته باشد.
خلاصه ماشینی:
اين تصميمات درباره مسائل معموال بزرگ و پرخطر گرفته ميشوند که ميتوانند درباره مواردي از اين قبيل باشند: ورود به بازار جديد، توليد و ارائه محصوالت و خدمات جديد، اجراي برنامه هاي کالن جديد، خاتمه دادن به برنامه هايي که در دست اجرا است ، تعطيل کردن بخشهايي از سازمان ، استخدام افراد، تعيين اولويت ها، مشخص کردن برنامه ها يا نوآوري و خالقيت ها (ملک جعفريان ، ١٣٩٢) براي بررسي تصميم گيري و راهکارهاي اتخاذ تصميمات منطقي مطالعات مختلفي انجام شده است ، رضائيان و همکاران (١٣٩٨) در تحقيق خود تحت عنوان الگوي مفهومي تصميم گيري با رويکرد شناختي، مولفه هاي شناختي تاثيرگذار بر تصميم گيري و تدوين الگوي مفهومي تصميم گيري با رويکرد شناختي را بررسي کردند که نتايج تحقيق نشان داد که ٨ مولفه شناختي موثر در تصميم گيري وجود دارد که ارکان الگوي شناختي تصميم گيري را نشان ميدهند.
(رضائيان ، ١٣٩٨) عليانژاد، ذباح و ابراهيم پور (١٣٩٥) در تحقيق خود تحت عنوان تاثير اطلاعات تصميم پيشين بر تصميم گيري در زمان حاضر که يافته ها نشان داد يک اولويت در افراد جهت اخذ يک تصميم گيري يکسان و مشابه با تصميم قبليشان به خصوص در محرکهاي ضعيف وجود دارد که نتايج تحقيق نشان داد که مقدار متغير تصميم پس از عبور از حد آستانه ممکن است با متغير تصميم براي تصميمات بعدي جمع شود.