چکیده:
مقاومت از مفاهیم محوری قرآن است که میدان معنایی گستردهای در کلام وحی دارد. سه دسته از آیات با مدلول لزوم مقاومت، تبیین پیامدهای مثبت مقاومت و ارائه چالشهای فراروی مقاومت قابل شناسایی است. این پژوهش با تمرکز بر دسته سوم، در پی پاسخ به این پرسش است که از منظر قرآن چالشهای فراروی مقاومت کدام است؟(مساله) مفروض این است که مقاومت از حیث منطقی و با رویکرد واقعگرای قرآن با برخی چالشها همراه است.(فرضیه) و با کاربست نظریه معنا شناسی در بافت درون متنی با تمرکز بر ماده مقاومت و واژگان هم نشین در پی دریافت معنای مقاومت و چالشهای آن و با هدف تعمیق و گسترش ادبیات مقاومت از زمره تحقیقات توسعهای است (روش) دیر بازده بودن مقاومت، بزرگ انگاری دشمن، باز تولید شبههها، اختلاف، ناتوانی در تصمیمگیری و بدگمانی به وعدههای الهی را میتوان به عنوان برخی ازچالشهای ادراکی و رفتاری مقاومت از نگاه قرآن یاد کرد.(یافته)
Resistance is one of the central concepts of the Qur'an which has a wide field of meaning in the Qur'an . Three categories of verses can be identified by signifying the necessity of resistance, explaining the positive consequences of resistance and presenting the challenges facing resistance. Focusing on the third category, this study seeks to answer the question that from the perspective of the Qur'an, what are the challenges facing resistance? (Problem) Resistance is logically associated with some challenges with the realistic approach of the Qur'an. )Hypothesis) By applying the theory of semantics in the context of the text, focusing on the material of resistance and coexisting words, seeks to understand the meaning of resistance and its challenges, and with the aim of deepening and expanding the literature of resistance is a developmental research (method) The retardation of resistance, the exaggeration of the enemy, the reproduction of doubts, differences, inability to decide and suspicion of divine promises can be mentioned as some of the perceptual and behavioral challenges of resistance from the perspective of the Qur'an. (Finding)
خلاصه ماشینی:
(رک: شــهیدی، ۱۳۸۸) در این تحقیق ابتــدا با تمرکز بر مفهوم مقاومت در قرآن کریم ، که گاه صریحا با ماده «ق وم» و مشتقات آن به کاررفته است و گاه با واژگان مرتبط همانند ثبات، یا أیها الذین آمنووا إذا لقیتوم فئة فاثبوتووا (انفال/۴۵؛ بقره /۲۵۰) (طوسی ، بی تا: ۲۹۸/۲؛ طنطاوی، ۱۹۹۷: ۵۷۳/۱؛) مرصــوص، کأنهوم وبنیــانٌ مرصووٌص (صف /۴) (طبرســی ، ۱۳۷۲: ۴۱۸/۹) تبدیل ناپذیــری و ما بدولوا تبدیلا (احزاب/۲۳) (آل غازی، ۱۳۸۲: ۴۶۳/۵) صبر، ولنصبرن علی ما آذیتومونا (ابراهیم /۱۲) عــزت، ولا یحوزنک قوولهوم إن العزة للــه جمیعا (یونس /۶۵) جهاد، یا أیها النبی جاهد الکفار والمونافقین واغلوظ علیهم (توبه /۷۳) اســتواری و قیام برای خدا، قول إنما أعوظکم بواحدة أن تقوموا لله مثنی وفورادی (ســبا/۴۶) نفی ســبیل ، لن یجعل الله و للکافرین علی الموؤمنین سبیلا (نســاء/۱۴۱) و یا مفهوم مخالف ما ضعووفوا و ما استکانووا (آلعمران/۱۴۶) آمده است ، درصدد دریافت معنای مقاومت در بافت درونمتنی قرآن برآمده ایم .
در (سیوطی ،۱۴۰۴: ۳/ ۳۵۱) به تعبیر ابن ابی الحدید مفاد این آیه همانند آیه دیگر قرآن إنما الموؤمنوون الذین آمنووا بالله و روســوله ثوم لم یرتاوبوا، (حجرات/۱۵) اســت که معنای استقامت در آیه ثبات و ملازمت است «أی ثم ثبتوا علی الإقرار و مقتضیاتــه » (ابن ابی الحدید، ۱۴۰۴: ۱۰/ ۲۷) در روایتی ابی بصیر می گوید: به حضرت ابی جعفر باقر علیه السلام گفتم قول خدا را إن الذین قاولوا ربنا الله و ثوم استقاوموا: البته آنهایی که گفتند پروردگار ما خداســت آن گاه به این گفته استقامت کردند؛ فرمود: قسم به خدا آن همین مذهب و عقیده ای اســت که شما بر آن هســتید و اگر استقامت بر راه و طریقه حقه (امامیه اثنی عشریه ) نموده بودند ما آنها را از آب فراوان ســیراب می کردیم .