چکیده:
داشتن فرزند دارای اختلالات عصبی-تحولی، میتواند فرایند شناختی، روانشناختی و هیجانی مادران را نیز متأثر سازد که ضروری است با بهکارگیری درمانهای روانشناختی مناسب نسبت به کاهش این آسیبها اقدام شود. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی واقعیتدرمانی گروهی بر تنیدگی و بار روانی مادران دارای فرزند دچار اختلالات عصبی-تحولی انجام گرفت. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مادران دارای فرزند دچار اختلالات عصبی-تحولی شهر اصفهان در سال تحصیلی 98-1397 بودند که فرزندان آنها در مدارس استثنایی حضور داشتند. در این پژوهش تعداد 30 مادر دارای فرزند دچار اختلالات عصبی-تحولی با روش نمونهگیری غیر تصادفی داوطلبانه انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه گمارده شدند (هر گروه 15 مادر). گروه آزمایش واقعیتدرمانی گروهی (گلاسر، 2003) را طی دو ماه و نیم در 10 جلسه 90 دقیقهای دریافت نمودند. پرسشنامههای مورداستفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه تنیدگی (کوهن و همکاران، 1983) و پرسشنامه بار روانی (زاریت و همکاران، 1980) بود. دادهها به شیوه تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که واقعیتدرمانی گروهی بر تنیدگی و بار روانی مادران دارای فرزند دچار اختلالات عصبی-تحولی تأثیر معنادار دارد (0001/0>p). بر این اساس میتوان نتیجه گرفت که واقعیتدرمانی گروهی میتواند جهت کاهش تنیدگی و بار روانی مادران دارای فرزند دچار اختلالات عصبی-تحولی مورداستفاده قرار گیرد.
Having a child with neurodevelopmental disorders can influence the mothers’ cognitive, psychological and emotional processes that appropriate psychological therapies should be employed to decrease these damages. Therefore the present study was carried out aiming to investigate the effectiveness of group reality therapy on the stress and mental burden of the mothers of the children with neurodevelopmental disorders. The present study was quasi-experimental with pretest, posttest, and control group with two-month follow-up design. The statistical population of the present study included all the mothers of the children with neurodevelopmental disorders in the city of Isfahan in academic year 2018-19 the children of whom were studying at exceptional schools. 30 mothers of the children with neurodevelopmental disorders were selected through voluntary non-random sampling method and they were randomly replaced into experimental and control groups (each group of 15 mothers). The experimental group received ten ninety-minute sessions of group reality therapy (Glasser, 2003) during two-and-half months. The applied questionnaires of the present study included stress questionnaire (Zarite, et.al., 1996) and mental burden questionnaire (Cohen, et.al., 1988). The data were analyzed through repeated measurement ANOVA. The results showed that group reality therapy has significant effect on the stress and mental burden of the mothers of the children with neurodevelopmental disorders (p
خلاصه ماشینی:
تأثير واقعيت درماني گروهي بر تنيدگي و بار رواني مادران داراي فرزند دچار اختلالات عصبي-تحولي Effect of group reality therapy on the stress and mental burden of the mothers of the children with neurodevelopmental disorders زهرا صرام غلامرضا منشئي چکيده داشــتن فرزند داراي اختلالات عصــبي-تحولي، ميتواند فرايند شــناختي، روان شناختي و هيجاني مادران را نيز متأثر سازد که ضروري است با به کارگيري درمان هاي روان شـناختي مناسـب نسـبت به کاهش اين آسـيب ها اقدام شـود.
Scuticchio, Bianco, Rossi, Merli, Bertelli 9.
Emond, Eycke, Kosmerly, Robinson, Stillar, Blyderveen 10.
Abedalhafez, Altahayne, Alhaliq دو فصلنامه آسيب شناسي، مشاوره و غني سازي خانواده دارند، به طوريکه از آن به عنوان حادثه اي با تنيدگي ولي هيجان انگيز ياد ميکنند اما تولد يک کودک با ناتواني، همه انتظارات و توقعات آن ها را مخدوش نموده و به عنوان يک بحران هيجاني تنيدگي زا قلمداد ميشود (کاتالينا، ليندا، لين ، لونا و چارلز١، ٢٠٠٢) که ميتواند عميقا، بر ارتباطات و کنش هاي خانوادگي اثر گذارده و سازگاري اجتماعي و تاب آوري را تحت تأثير منفي قرار دهد (بحرينيان ، حاجي عليزاده ، ابراهيمي و هاشمي گرجي، ١٣٩١؛ خاکپور و مهر آفريد، ١٣٩١).
Katalina, Linda, Lynne, Rowena, Charles 2.
Loucks, Yasinski, Norrholm, Keller, Post 8.
Cohen, Patel, Khetpal, Peterson, Kimmel 3.
يافته اول پژوهش حاضر بيانگر آن بود که دو فصلنامه آسيب شناسي، مشاوره و غني سازي خانواده واقعيت درماني گروهي منجر به کاهش تنيدگي مادران داراي فرزند دچار اختلالات عصبي-تحولي مي شود.