چکیده:
در دوران جوانی مشکلات فراوانی در زندگی اجتماعی ایجاد میشود که حمایت اجتماعی میتواند یکی از ابزارهای رویارویی در این موقعیتها باشد؛ ولی تراز تمایزیافتگی و انعطافپذیری شناختی میتواند دراینبین نقش برجستهای داشته باشد و پژوهش با هدف بررسی پیشبینی تراز حمایت اجتماعی ادراکشده بر پایه خود تمایزیافتگی و انعطافپذیری شناختی دانشجویان انجام شد. روش پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دختر دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب در سال ۱۳۹۹ که شمار آنان ۲۰۰۰ نفر بود. حجم نمونه پژوهش با توجه به جدول مورگان 322 نفر تعیین شد که پس از توزیع پرسشنامه به دلیل عدم همکاری شماری از دانشجویان، شمار ۱۶۰ پرسشنامه تکمیلشده و صحیح مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت؛ و روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شد و بر این اساس ابزار پژوهش نیز پرسشنامه حمایت اجتماعی زیمت، داهلم، زیمت و فارلی (1988)، پرسشنامه تمایزیافتگی اسکورن و فرید لندر (1988)، پرسشنامه انعطافپذیری شناختی دنیس و وندروال (2010) بود. تجزیهوتحلیل دادهها با روش رگرسیون چند متغیره محاسبه شد. یافتههای پژوهش نشان داد که جایگاه من، هم آمیختگی با دیگران، انعطافپذیری شناختی میتوانند حمایت اجتماعی را پیشبینی کنند و متغیرهای واکنشپذیری هیجانی، گریز هیجانی، تمایزیافتگی، ادراک کنترلپذیری، ادراک توجیه رفتار، ادراک گزینههای گوناگون قابلیت پیشبینی حمایت اجتماعی را نداشتهاند. همچنین هم آمیختگی با دیگران قویترین پیشبینی کننده حمایت اجتماعی تعیین شد.
During the youth period, many problems arise in social life that social support can be one of the coping tools in these situations, but the level of differentiation and cognitive flexibility can play an important role in this. The amount of perceived social support was predicted based on students' self-differentiation and cognitive flexibility. The research method was descriptive-correlational. The statistical population of the study was female graduate students of Azad University, South Tehran Branch in 2020, whose number was 2,000. The sample size of the study was 322 according to Morgan's table. After distributing the questionnaire due to the lack of cooperation of several students, 160 questionnaires were completed and analyzed correctly. And random cluster sampling method was selected. Based on this, the research tool was Zimet, Dahlem, Zimet, and Farley (1988) Social Support Questionnaire, Skorn and Fried Lander (1988) Differentiation Questionnaire, Dennis and Vanderwall's Cognitive Flexibility Questionnaire (2010). Data analysis was calculated by the multivariate regression method. Findings showed that my position, integration with others, cognitive flexibility can predict social support, and the variables of emotional responsiveness, emotional escape, differentiation, perception of controllability, perception of behavior justification, perception of different ability options They did not anticipate social support. Integration with others was also identified as the strongest predictor of social support.
خلاصه ماشینی:
حجم نمونه پژوهش با توجه به جدول مورگان ٣٢٢ نفر تعيين شد که پس از توزيع پرسشنامه به دليل عدم همکاري شماري از دانشجويان ، شمار ١٦٠ پرسشنامه تکميل شده و صحيح مورد تجزيه وتحليل قرار گرفت ؛ و روش نمونه گيري خوشه اي تصادفي انتخاب شد و بر اين اساس ابزار پژوهش نيز پرسشنامه حمايت اجتماعي زيمت ، داهلم ، زيمت و فارلي (١٩٨٨)، پرسشنامه تمايزيافتگي اسکورن و فريد لندر (١٩٨٨)، پرسشنامه انعطاف پذيري شناختي دنيس و وندروال (٢٠١٠) بود.
همچنين با توجه به فقدان پژوهش در مورد پيش بيني تراز حمايت اجتماعي ادراکشده بر پايه خود تمايزيافتگي و انعطاف پذيري شناختي دانشجويان لـزوم پژوهش در اين زمينه ضروري است .
با استناد به نظريه هاي مذکور و شواهد موجود مبني بر تأثير والدين و روابط خانوادگي در شخصيت فرزندان ، اين سؤال در ذهن پژوهشگر شکل گرفت که آيا خود تمايزيافتگي و انعطاف پذيري شناختي قابليت پيش بيني حمايت اجتماعي ادراکشده دانشجويان را دارند؟ روش پژوهش حاضر با روش توصيفي از نوع همبستگي اجرا شد.
/ بحث و نتيجه گيري نتايج پژوهش حاضر نشان داد که جايگاه من ، هم آميختگي با ديگران ، انعطاف پذيري شناختي قـادر به پيش بيني حمايت اجتماعي در دانشجويان است .
The mediating role of social supporting the relationship between psychological well-being and health-risk behaviors among Chinese university students.
The Role of Self-Compassion and Perceived Social Support in Predicting Students' Internet Addiction, Quarterly Journal of Knowledge and Research in Applied Psychology.