چکیده:
عاملیت ، در بسیاری از مطالعات با طبقات متوسط بالا گره خورده است، در مقابل، برای طبقات متوسط پایین و فرودست بیشتر در مفهوم انقیاد و اطاعت به کار میرود. مقالهی مورد نظر، با کاوش در زندگی زنان طبقات متوسط به پایین در خاورمیانه مسلمان با تأکید بر زنان مذهبی- سنتی آنکارا و تهران، میکوشد مسیر خلاف نظریههای جاری را نشان دهد. این پژوهش با استفاده از روش کیفی، از نوع تحلیل تماتیک و مصاحبههای شناختی و نیمه ساختیافته با 50 زن در تهران و آنکارا، توانست نشان دهد که دانش کافی در مورد معانی عاملیت زنان برای افرادی که در مناطق محافظهکار غیر غربی به ویژه خاورمیانه زندگی میکنند ، وجود ندارد. نتایج نشان داد که پیشروی زنان مذهبی – سنتی در زندگی روزمرهشان ممکن است خاموش، پنهان و کند باشد؛ اما این زنان با تحصیلات و اقتصاد پایین، توانستهاند عاملیت خود را به نمایش بگذارند. نه تنها این زنان ؛اغلب با توجه به انتظارات اجتماعی، فرهنگی، سنتی و مذهبی به عنوان شخصیتی مطیع، منفعل و مطیع فکر و رفتار نمیکردند؛ بلکه در عین آگاهی به دنبال توزیع مجدد امکانات و فرصتهای خود و همچنین کسب استقلال درونی -آنچه در وضعیت فعلی آنها- میگذرد، هستند
The concept of agency has been tied to the upper middle classes in most studies. In contrast, the concept of submission and obedience is more commonly used for the lower middle classes. By exploring the lives of the lower-middle-class traditional-religious Muslim Women in the Middle East, with an emphasis on women in Ankara and Tehran, this article seeks to show the opposite aspects of current theories. Using a qualitative method, thematic analysis, and cognitive and semi-structured interviews with 50 women in Tehran and Ankara, this study was able to show there is insufficient knowledge about the meanings of women’s agency for women living in conservative non-western regions, especially the Middle East. The result also showed that the progress of agency for religious-traditional women in their everyday life may be quiet, hiden and slow. However, these women have been able to demonstrate their agency with low education and low economy. Not only often did these women think and act according to social, cultural, traditional, and religious expectations as an obedient, passive, and submissive personality, but also they sought ways for a redistribution of their facilities and opportunities to gain internal independence while they were conscious of what was going on in their current situation
خلاصه ماشینی:
اين پژوهش با استفاده از روش کيفي، از نوع تحليل تماتيک و مصاحبه هاي شناختي و نيمه ساخت يافته با ٥٠ زن در تهران و آنکارا، توانست نشان دهد که دانش کافي در مورد معاني عامليت زنان براي افرادي که در مناطق محافظه کار غيرغربي به ويژه خاورميانه زندگي ميکنند ، وجود ندارد.
از نظر برخي ديگر نيز 1- Sen 2- Kabeer 3- Mehra 4- Yount 5- Qutteina 6- Malhotra 7- The National Family Health Survey (NFHS) 8- Mishra 9- Tripathi 10- Spreitzer 11- Mahmood 1 عامليت زنان شامل توسعه ي توانايي در پيگيري اهداف حتي در شرايط دشوار است (کيم و ديگران ، ٢٠١٨).
از طرفي مطالعات ديگر (کانديوتي، ١٩٨٨ ؛ ارلي ١٤، ١٩٩٣؛ حج ١٥، ١٩٩٢؛ 1- Bilge 2- Lazreg 3- Muhanna 4- Chapman 5- Kandiyoti 6- Werbner 7- Vintges 8- Gallagher 9- Abu-Lughod 10- Deeb 11- Boddy 12- Macleod 13- Singerman 14- Early 15- Haj شالکومي ١، ٢٠٠٣؛ جانسون ٢، ٢٠٠٦ به نقل از موهانا، ٢٠٢٠) مطرح ميکنند که زنان فقط با سيستم مردسالاري معامله و سازش کرده اند (موهانا، ٢٠٢٠).
" (راحله ، ٣٢ ساله ، ساکن تهران ، خانه دار) 1- Sadiqi 2 - Thompson 3- Moghadam در ساير کشورهاي اسلامي مثل مراکش ، جايي که زنان در داخل و خارج از خانه تابع مردان هستند، خصوصي شدن حوزه ي زنان توسط مردسالاري و با استفاده از ابزارهايي چون فقه (اسلامي يا قانوني ) براي تثبيت جايگاه خود و نهادينه کردن سلسله مراتب جنسيتي شکل ميگيرد (ميرحسيني، ٢٠٠٣).