چکیده:
نامۀ فردی از عالمان بلندپایۀ اهل سنت کردستان ایران (قاضی کوثر) به فردی از مراجع شیعۀ ایران (میرزا حسن آشتیانی) در دورۀ قاجار، در این مقاله بررسی میشود. این سند هم از منظر تاریخی و هم از دید محتوایی مهم است و بر نخستین تلاشهای عالمان دردشناس و دلسوز امت اسلامی در تقریب تسنّن و تشیّع به یکدیگر و مبارزه با پدیدۀ تسلط بیگانگان بر جهان اسلام، گواهی میدهد. رقابت شدید روس و انگلیس با یکدیگر بر سر دستیابی به امتیازات بیشتر در ایران و چپاول سرمایههای مردم این سامان، در اواخر دورۀ ناصری بسی فزونی گرفت. از فحوای این روابط میتوان دانست که هر گاه یکی از این دو رقیب در تحصیل امتیازی در ایران موفق میشد، طرف مقابل او در لغو آن امتیاز یا دستکم در کسب امتیازی تازه میکوشید. حکم تحریم تنباکو نمونهای از مبارزات منفی با این فزونخواهیها بود که بر شناخت و تفسیر درست این نوع از روابط دلالت میکند.
What appears in this article is a report as a historical document from one of the leading Sunni scholars, Sweeki (Qazi Kowsar) from Iranian Kurdistan during the Qajar period; which was sent to Mirza Hassan Ashtiani, a Shiite Mojtahid in Iran. In this letter, which the author thinks is important both in terms of history and content, we can testify to the first attempts by the sympathetic and compassionate scholars of the Islamic Ummah to bring the two main religions of Islam, Sunni and Shiite, closer in the fight against the phenomenon of foreign domination over the Islamic World. The fierce rivalry between Russia and Britain over gaining more privileges and plundering the capital of the deprived people of Iran increased sharply in the late Nasserite period, and the context of these relations shows that whenever one of the two rival countries succeeded in gaining concessions in Iran, the other side tried to score new privileges. The ban on tobacco was an example of a negative struggle against this type of aggression, and there are numerous examples of the correct recognition and interpretation of this type of relationship among historical documents, including the letter read in this article. The results of the research showed that the people of Iran, old and young, men and women, Shiites and Sunnis, all unquestioningly obeyed the historical fatwa of Mirza Shirazi and set fire to whatever tobacco they had and banned the use of tobacco. They used tobacco as a great weapon against foreign domination of their country. Eventually, Nasser al-Din al-Shah was forced to relinquish the concession. This letter acknowledges the unity and empathy between the Shiite and Sunni religions in the fight against the interests of colonialism and emphasizes the rule of negation of the foreign domination over Muslims desired by these religious scholars. Judge Kowsar rightly preached the unity of the Islamic Ummah and considered any divisive and insulting voice to be the voice of enemies and strangers. Coordinating with Shiite scholars through writing letter to them, was a symbol of unity in the method of combating colonialism among Islamic religions.
خلاصه ماشینی:
نامۀ قاضي کوثر از علماي اهل سنت به ميرزا حسن آشتياني در تأييد تحريم تنباکو در عهد قاجار * شهباز محسني استاديار زبان و ادبيات فارسي، دانشگاه آزاد اسلمي مهاباد، ايران )از ص٦٥تا ص٥٠( تاريخ دريافت مقاله: ٩٩١١/١/٩١ تاريخ پذيرش مقاله: ٩٩١١/٩١/١٧ چکيده نامٔە فردي از عالمان بلندپائە اهل سنت کردستان ايران )قاضي کوثر( به فردي از مراجع شيعٔە ايران )ميرزا حسن آشتياني( در دورٔە قاجار، در اين مقاله بررسي ميشود.
com مقدمه همزمان با ماجراي خيزش مردم و قيام تحريم تنباکو که در اعتراض به اعطاي امتياز توتون و تنباکو در سفر سوم ناصرالدين شاه قاجار به اروپا شکل گرفت، از سوي يکي از علماي بزرگ و مشهور کردستان به نام قاضي کوثر، در تأييد و همراهي با موضع مراجع بزرگ شيعه، فتوايي براي مردم اهل سنت ايران صادر شد، که آنان نيز مصرف دخانيات را بايد تحريم و غدغن کنند و بايد برادران شيعٔە خود را در اين امر ــ که امر علماست ــ همراهي کنند.
متن نامٔە قاضي کوثر، مفتي و عالم اهل سنت سقز به ميرزا حسن آشتياني، مرجع شيعيان در تهران : »بر کافه خاص و عام معلوم و مبرهن و در کفر و اسلم آشکارا و مبين است فرقه تشيع از ذکور و اناث و صغار و کبار که با فرقه سنت و جماعت، متحد بالذات و متغاير بالعتبار واقع گشتهاند.
به همين دليل مي توان پذيرفت نامه قاضي کوثر علوه تجلي اتحاد و همدلي ميان مذاهب شيعه و اهل سنت در مبارزه با منافع استعمار ، مي تواند تأکيدي باشد بر قاعدٔە نفي سبيل مورد نظر اين عالمان دين که خود بسيار مهم و در جهت دهي به توده مردم تعيين کننده است.