چکیده:
از آنجا که PCK به عنوان یکی از ارکان دانش معلمی در نظر گرفته میشود، این مطالعۀ با هدف درک چگونگی حمایت از PCKو طبقهبندی مؤلفهها و عوامل حمایت از شکلگیری آن انجام شده است. این مطالعۀ مروری سیستماتیک از ۱۱ سال تحقیق در فاصلۀ سالهای (۲۰۲۱-۲۰۱۰) در زمینه مؤلفههای حمایت از شکلگیری PCK است. کلیدواژههای مورد استفاده در این پژوهش عبارتند از: «توسعۀ PCK، حمایت از شکلگیری PCK نومعلمان، دانش موضوعی-تربیتی و آموزش معلمان، برنامۀ حمایت از نومعلمان، رشد حرفهای و دانش موضوعی-تربیتی» که در پایگاههای Science Direct، Google Scholar ، Eric ، Scopus ، Sage ، Web of Science جستجو شد. در جستجوی اولیه ۷۵۰ مقاله شناسایی شد که در مرحلۀ اول غربالگری ۹۵ مطالعۀ مرتبط به دست آمد؛ در نهایت در مرحلۀ دوم غربالگری، پس از بررسی متن کامل مطالعات و ارزیابی آنها با استفاده از ابزار ارزیابی روشهای ترکیبی (MMAT) ۳۹ مقاله وارد فرایند مرور سیستماتیک شدند. تجزیه و تحلیل مطالعات بر ۱۲ مؤلفه و ۹ گروه بازیگر تأکید داشت که از میان ۱۲ مؤلفه، مؤلفههای «نقش برنامههای آمادهسازی معلمان در توسعۀ PCK ، PCK مبتنی بر تجربۀ شخصی و رشد تأمل معلمان همسو با توسعۀ PCK» به عنوان مؤلفههای اصلی حمایت از شکلگیری PCK شناخته شدهاند. سایر مؤلفهها عبارتند از: «توسعۀ PCK در جامعۀ یادگیرندگان تدریس، رشد حرفهای مبتنی بر PCK، برنامۀ مربیگری با محوریت PCK، حمایت رسمی مدارس از شکلگیری PCK، تسلط به حیطۀ موضوعی به عنوان معلم، تأثیر متقابل توسعۀ PCK و رشد باورهای سازندۀ معلم، توسعۀ PCK در بستر آموزش مجازی، تجارب زیستۀ مشترک با دانشآموزان. در این مطالعۀ، چندین بازیگر از ادبیات مربوطه شناسایی و بر اساس درصد به ۹ دسته طبقهبندی شدند که شامل «معلم راهنما، نومعلمان، مدیران مدارس، مسئولان برگزاری دورهها در دانشگاه، دانشآموزان، همکاران، استاد راهنما، محققان و والدینند و از بین آنها «معلم راهنما، نومعلمان، مدیران مدارس و مسئولان برگزاری دورهها در دانشگاه» به عنوان بازیگران برتر شکلگیری PCK شناخته میشوند.
Because PCK is considered as one of the dimensions of teacher knowledge, understanding how to support it has been considered. This study is a systematic review of 11 years of research (2021-2010) on the components supporting PCK formation. The aim of this study is to classify the components and factors supporting PCK formation. 39 articles were selected from 6 major academic databases using search disciplines and manual screening protocols. Literature analysis focused on twelve components and 9 groups of actors. "The role of teacher training programs in PCK development", "PCK based on personal experience" and "Growth of teachers' reflection in line with PCK development" are recognized as the main components of supporting PCK formation. In this study, several actors from the relevant literature were identified, and categorized into nine categories based on percentage, including: mentors, new teachers, school principals, university administrators, students, colleagues, Supervisor, researchers, and parents; And among them "mentors", "new teachers", "school principals" and "university course organizers" are known as the top actors in the formation of PCK.
خلاصه ماشینی:
مفهوم PCK برای اولین بار توسط شولمن مطرح شد؛ او از PCK به عنوان پارادایمی گمشده در عرصۀ تحقیقات مربوط به تدریس یاد میکند(Shulman,1986,1987)؛ PCK(دانش موضوعی-تربیتی/Pedagogical Content Knowledge) یک پایگاه دانش حرفهای منحصر به فرد است که توسط معلمان ایجاد میشود و همچنین عامل تعیینکنندۀ مهمی در آموزش مؤثر است(Loughran, Berry & Mulhall,2012)؛ به همین دلیل shulman(1986) بیان میکند PCK نوعی دانش است که فقط مختص معلمان است؛ زیرا معلمان با زیستشناسان، مورخان، نویسندگان یا محققان آموزشی تفاوت دارد؛ اما نه لزوماً از نظر کیفیت یا کمیت دانش موضوعی، بلکه از نظر سازماندهی و استفاده از این دانش متفاوتند؛ به همین دلیل PCK از جمله دستاوردهای مهم شولمن در جامعۀ تعلیم و تربیت محسوب میشود؛ دانشی که فرد را به عنوان یک متخصص در آن رشته از دیگر افراد جدا میسازد زیرا این معلم است که هم باید به موضوع درس مسلط باشد یعنی هم بداند موضوع درس چیست و چرا به این صورت است و هم باید این مهارت و قابلیت را داشته باشد که این چه چیزی و چرایی را برای دانشآموزان قابل یادگیری سازد؛PCK منحصر به معلمان بوده و در واقع همان چیزی است که تدریس دربارۀ آن صورت میگیرد (Cochran, king & Deruiter,1991).
گرچه محققان بر تجربۀ خود نومعلم در کلاس درس در شکلگیری PCK تأکید دارند؛ اما از طرف دیگر تجربۀ تدریس را نیز به تنهایی کافی نمیدانند؛ با این وجود در زمینۀ توسعۀ PCK نومعلمان در یک درس یا مبحث خاص، مطالعات پراکندهای صورت گرفته است که هریک به یک یا دو عامل در توسعۀ PCK اشاره کردهاند؛ ولی دربارۀ چگونگی حمایت از شکلگیری PCK نومعلمان تا به حال پژوهشی که مؤلفهها و عوامل جامع در این زمینه را م کند، صورت نگرفته است: Schneider and Plasman, 2011 پژوهشی با عنوان «پیشرفتهای یادگیری معلمان علوم: مروری بر رشد دانش موضوعی-تربیتی معلمان علوم» انجام دادند؛ تجزیه و تحلیل یافتهها نشان میدهد که برای معلمان مفید است که ابتدا در مورد یادگیرندگان فکر کنند، سپس بر آموزش تمرکز کنند؛ این تحقیق به نقش اساسی تأمل برای معلمان برای تنظیم مجدد ایدههای خود در راه رشد PCK اشاره میکند.