چکیده:
هدف: هدف از پژوهش حاضر، مطالعه رابطه بین طرحواره ناکارآمد با انعطاف پذیری شناختی و ترجیح اعمال مقابله ای نقش واسطه ای هوش هیجانی در جریان آموزش مجازی در شرایط قرنطینه خانگی ناشی از شیوع ویروس کرونا بود. روش: برای تعیین برازش مدل از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه آماری پژوهش تمامی دختران نوجوان مدارس متوسطه دوم شهر تهران (سال تحصیلی 1400-1399) و حجم نمونه 511 نفر بود. داده های پژوهش توسط پرسشنامه های طرحواره های ناکارآمد (یانگ، 1998)، انعطاف پذیری شناختی (دنیس و وندروال،2010)، پرسشنامه ترجیح اعمال مقابله ای (کارور، شییر و وینتراب، 1989) و هوش هیجانی شرینگ (1996) جمع آوری گردیدند. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که اندازه اثر انعطافپذیری شناختی بر طرحوارههای ناکارآمد (092/ 0) متوسط، اندازه اثر انعطافپذیری شناختی بر هوش هیجانی (089/ 0) متوسط، اندازه اثر ترجیح اعمال مقابله ای بر طرحوارههای ناکارآمد (400/ 0) قوی، اندازه اثر ترجیح اعمال مقابله ای بر هوش هیجانی (082/ 0) متوسط و اندازه اثر هوش هیجانی بر طرحوارههای ناکارآمد (085/ 0) متوسط بود. همچنین با توجه به اینکه مقادیر ارزش t برای رابطه میان متغیرها بزرگتر از 96/ 1 بود این امر نشان دهنده رابطه معنی دار بین این متغیرهاست و بنابراین مدل آزمون شده، از برازش مناسب جهت توضیح طرحواره های ناکارآمد در دختران نوجوان است. نتیجه گیری: وضعیت پاندمی کرونا، احتمالا سبب تقویت طرحواره های ناکارآمدی مثل «آسیب پذیری در برابر ضرر و بیماری»، «انزوای اجتماعی / بیگانگی»، «رهاشدگی/ بی ثباتی»، «معیارهای سختگیرانه» و البته طرحواره های «شکست»، «وابستگی/ بی کفایتی»، «بی اعتمادی / بدرفتاری» و «نقص/ شرم» شده است.
Aim: The present study aimed to investigate the relationship between maladaptive schema with cognitive flexibility and preference for coping strategies with the mediating role of emotional intelligence in e-learning during home quarantine due to the Coronavirus pandemic. Methods: Structural equation modeling was used to determine the model fit index. The study's statistical population included all the teen girls in senior high schools in Tehran (the academic year 2020-2021), and the sample size was 511 people. Research data were collected using Young's maladaptive schema questionnaires (1998), Dennis and Vander Wal cognitive flexibility questionnaires (2010), preference of coping strategies by Carver, Shearer, and Winthrab (1989), and Schering (1996) emotional intelligence questionnaires. The data were analyzed using structural equations. Results: The findings indicated that the effect size of cognitive flexibility on maladaptive schemas was moderate (0.092), the effect size of cognitive flexibility on emotional intelligence was moderate (0.089), the effect size of coping strategies preferences on maladaptive schemas was strong (0.400), the effect size of coping strategies preferences on emotional intelligence was moderate (0.082), and the effect size of emotional intelligence on maladaptive schemas was moderate (0.085). Furthermore, since the values of t value for the relationship between the variables were greater than 1.96, it will be indicated that there is a significant relationship between these variables, and therefore the examined model has a good fit to explain maladaptive schemas among teen girls. Conclusion: The Coronavirus pandemic condition has probably empowered maladaptive schemas such as "vulnerability to harm and disease", "social isolation / alienation", "abandonment / instability", "strict criteria" and, also, schemas of "failure", "dependence / inadequacy", "distrust / abuse" and "defect / shame".
خلاصه ماشینی:
com@abolfazlkarami١ چکيده فصلنامه علمي پژوهشي خانواده درماني کاربردي هدف : هدف از پژوهش حاضر، مطالعه رابطه بين طرحواره ناکارآمد با انعطاف پذيري شناختي و ترجيح اعمال مقابله اي نقش واسطه اي هوش هيجاني در جريان آموزش مجازي در شرايط قرنطينه شاپا (الکترونيکي) ٢٤٣٠-٢٧١٧ http://Aftj.
آيا مدل علي طرحواره هاي ناکارآمد مبتني بر انعطاف پذيري شناختي و ترجيح اعمال مقابله اي با نقش ميانجي هوش هيجاني در دختران دانش آموز در شرايط قرنطينه خانگي ناشي از پاندمي کرونا از برازش مناسبي برخوردار است ؟ روش پژوهش روش پژوهش ، توصيفي از نوع همبستگي و معادلات ساختاري بود.
الف ) خيلي زياد ب ) زياد ج ) خيلي کم د) کم ه ) اصلا A causal model of maladaptive schema based on cognitive flexibility and preferring coping strategies with the mediating role of emotional intelligence during home quarantine conditions caused by the Coronavirus pandemic 3 Elaheh.
Khosravi babadi / Abstract Aim: The present study aimed to investigate the relationship between maladaptive schema with cognitive flexibility and preference for coping strategies with the mediating role of emotional intelligence in e-learning during home quarantine due to the Coronavirus pandemic.
Research data were collected using Young's maladaptive schema questionnaires (1998), Dennis and Vander Wal cognitive flexibility questionnaires (2010), preference of coping strategies by Carver, Shearer, and Winthrab (1989), and Schering (1996) emotional intelligence questionnaires.
Keywords: Maladaptive Schema, Emotional Intelligence, Cognitive Flexibility, Coping Strategies Preference, Coronavirus Pandemic 1.