چکیده:
در اینکه آیا حکم تحلیل انفال برای شیعیان مقدّم است یا رعایت مقررات محیطزیست و کدامیک بر دیگری ارجحیّت دارد، بایستی ماهیت، عمومیّت و آثار هر دو حکم یعنی حکم تحلیل انفال و نیز ضرورت حفظ محیطزیست، موردتوجه قرار گیرد، از طرفی حق داشتن محیطزیست سالم یکی از مصادیق حقوق همبستگی است که نسل سوم حقوق بشر را شامل میشود. از سوی دیگر انفال و مالکیت آن و نحوة توزیع منابع طبیعی، موضوعی است که در حفاظت از محیطزیست سالم، نقش بسزائی دارد. هرچند در اینکه تصرّف در انفال برای شیعیان مباح است یا خیر؟ بین فقها اختلافنظر وجود دارد، لکن امروزه حفاظت از محیطزیست سالم از مرزها عبور کرده و جنبة عمومی بینالمللی به خود گرفته است. بهطوریکه در نسل سوم حقوق بشر، یکی از مصادیق عمدة آن بهشمار میرود. لذا علاوهبر قوانین داخلی و نیز قواعد حقوقی مانند قاعدة لاضرر که بهنوعی حکم تحلیل انفال را تحدید مینمایند، امروزه مقررات بینالمللی نیز درجهت تحقّق داشتن محیطزیست سالم برای نوع بشر، بهرهبرداری از انفال توسط مردم را محدود خواهد نمود.
In order to prioritize the Anfal analysis order for the Shiites or to observe environmental regulations and which is superior to the other, the nature, generalizability and effects of both judgments, namely, the Anfal analysis and the necessity of environmental protection, must be taken into consideration, on the other hand, the right having a healthy environment is one example of solidarity rights that includes the human right of the third generation. On the other hand, Anfal and its ownership and distribution of natural resources are a matter of great importance in protecting the healthy environment. However, is it possible to capture Anfal for Shiites? There is a controversy between jurists, but today, protecting the healthy environment has crossed the borders and has become a global public. As in the third generation of human rights, it is one of its main examples. Therefore, in addition to domestic laws and legal rules such as the rule of law that impose a kind of anfal analysis, today's international regulations will limit the use of anfals by humans in order to achieve a healthy environment for humankind.
خلاصه ماشینی:
بررسي تقدّم مقررات حقوق محيط زيست بر حکم تحليل انفال 381 به همان معناي اول است (زيادت ) و يا مانند خليل بن احمد فراهيدي در کتاب العين که انفال را مساوي با غنيمت مي داند، به اين دليل است که هدف اصلي از جنگ با کفّار و دشمنان اسلام غلبه و پيروزي سربازان اسلام عليه آنان و گسترش دين اسلام و دفاع از حريم اسلام و قرآن است نه اينکه هدف اصلي به دست آوردن غنائم جنگي باشد؛ پس بنابراين غنائم جنگي فرع و زائد بر اصل جهاد خواهد بود و يا به اين جهت به غنيمت نفل و انفال اطلاق مي شود که خداوند تبارک و تعالي از باب تفضل و عنايت ويژه غنيمت را که قبل از اسلام براي امم سالفه حرام بوده است ، براي امت اسلامي حلال نموده است و اين حلال شدن غنيمت براي مسلمانان بعد از تحريم آن براي ساير امم زيادي است نسبت به امور حلالي که قبلاً وجود داشته است و يا اگر به سه شب پس از سه شبِ اول هر ماه «ُنفَل » مي گويند؛ زيرا سه شبِ اول که «غُرَر» ناميده مي شود، اصل و سه شبِ بعدي که به آن اضافه شده ، فرع است و يا اگر به نمازهاي مستحبي نافله اطلاق مي کنند نيز به اين جهت است که اين نمازها زائد و اضافه بر نمازهاي واجب است و اگر خداوند متعال در قرآن کريم مي فرمايد١٣ نيز هدف اين است که ما براي حضرت ابراهيم (ع ) زائد بر مورد سؤالش که اسحاق بود، يعقوب را به او بخشيديم و همچنين اگر به فرزند فرزند (نوه ) نافله اطلاق مي گردد، باز به همين معنا برمي گردد؛ چون نوه زائد بر فرزند خودش است و اگر مالکيت املاک و اموالي که مالک خاصي ندارند از آن پيامبر معظم اسلام (ص ) و جانشين بر حقش بعد از اوست باز به اين جهت است که اضافه و زياده اي است بر سهمي که آن حضرت در خمس داشته است و از طرف خدا به جهت اکرام و تفضيل از پيامبر (ص )، انفال به او هبه شده است و به همين علت انفال به معناي زيادتي ها خوانده شده است .