چکیده:
رنگها، یکی از عناصری هستند که معنای نمادین آنها باید به نحوی در نظر گرفته شوند که بتوان معنای درونی معماری و هنر اسلامی را درک نمود. بنابراین هدف این پژوهش، شناخت مؤلفههای تأثیرگذار بر خوانش عرفانی رنگهای بهکار رفته در مسجد نصیرالملک و بررسی میزان تأثیرگذاری هر یک از آنها در حالات روحی و عرفانی نمازگزار است. با استفاده از روش تحقیق توصیفی- پیمایشی، ابتدا مفهوم رنگ و جایگاه آن در مساجد، تعریف شده است. سپس شاخصهای کالبدی رنگ در مسجد نصیرالملک شیراز بررسی شده است. در گام دوم با بررسی مبانی نظری و مرور پیشینههای تحقیق، متغیرهای اثرگذار بر خوانش عرفانی رنگ در این مسجد، شناسایی و توسط گروه خبرگان و به کمک تکنیک دلفی، انتخاب شدند. سپس پرسشنامه بر مبنی متغیرهای پژوهش، بین 250 دانشجوی رشته معماری توزیع و به کمک مدلسازی معادلات ساختاری، تجزیه و تحلیل شدند. با توجه به ضرایب مسیر هر یک از شاخصها، "سلسلهمراتب حرکتی" تأثیرگذاری بیشتری بر خوانش عرفانی رنگ دارد. در آخر به بررسی و تطبیق رنگهای هر بخش از مسجد و حالات عرفانی متأثر از رنگها، طبق الگوهای حرکتی متفاوت نمازگزار، پرداخته شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که پالت رنگی کاشیکاری مسجد نصیرالملک، تنوع بسیاری دارد و رنگهای گرم بیشتر قابل مشاهده است. معمار مسلمان در ساخت این مسجد، هرجا که نیاز به توقف و تفکر و نظارت بر احوال خویش است (مانند فضای ورودی و رواق شرقی و ایوانها) از رنگ و تنوع رنگی کاسته است. در آنجا که مؤمن باید طراوت و شادابی لازم برای حضور در پیشگاه خداوند را پیدا کند (مانند هشتی و شبستان)، از رنگهای متنوع و شاد بهره برده است. بنابراین معمار با استفاده از رنگ در مسیر حرکتی نمازگزار، موجب اتصال دو فضای "مادی و پرهیاهوی بیرون" و فضای "معنوی و روحانی درون مسجد" و ارتقاء معنویت در نمازگزار میشود.
Extended abstract
Introduction: Colors are one of the elements whose symbolic meaning must be considered in such a
way that we can understand the inner meaning of Islamic architecture and art. Therefore, this study aims
to identify the components affecting the mystical reading of the colors used in Nasir al-Molk Mosque
and investigate the effect of each of them on the spiritual and mystical states of the worshiper.
Methodology: First, the concept of color and its place in mosques is defined using the descriptivesurvey
research method. Then the physical characteristics of color in Nasir Al-Molk Mosque in Shiraz
have been studied. In the second step, by examining the theoretical foundations and reviewing the
research backgrounds, the variables affecting the mystical reading of color in this mosque were
identified and selected by experts using the Delphi technique. Then, the questionnaire based on research
variables was distributed among 250 architecture students and analyzed using structural equation
modeling. Finally, according to the different movement patterns of the worshiper, the colors of each part
of the mosque and the mystical states affected by the colors are examined and matched,
Results: Studies show that the Muslim architect in the construction of the mosque, based on religious
beliefs, suitable for each place and also under the conditions of the time, has used different colors in the
decoration and decoration of the building. Wherever there is a need to stop and think and monitor one's
situation (such as the entrance space and the eastern porch), the color and variety of colors has been
reduced, and if color is used, colors have been used that help to induce this Make sense. Where the
believer must find the freshest necessary to be present before God (such as the porch and porch, which
are the space of pause), he has used various and happy colors. Accordingly, the building architect has
used seven-color tiles in yellow, white, or blue backgrounds in these parts. In a place where all the
attention and presence of the heart should be in one direction (such as the nave and the dome), by
repeating some colors and in a specific direction, it prepares the conditions for performing the duty.
Thus, a combination of black, blue, and yellow tiles on a white background is limited and ocher is
widely used.
Conclusion: wherever there is a need to stop and think and monitor her condition (such as the entrance
space and the eastern porch), the Muslim architect has reduced the color and variety of colors in the
construction of this mosque. Where the believer must find the freshest necessary to be present before
God (such as the porch and the nave), she has used various and happy colors. Therefore, by using color
in the prayer path of the worshiper, the architect connects the two spaces "material and noisy outside"
and the space "spiritual and spiritual inside the mosque" and promotes spirituality in the worshiper.
خلاصه ماشینی:
بنابراين هدف اين پژوهش ، شناخت مؤلفه هـاي تأثيرگـذار بـر خوانش عرفاني رنگ هاي به کار رفته در مسجد و بررسي ميزان تأثيرگذاري هر يک از آن ها در حالات روحي و عرفاني نمازگزار است .
قشقايي جعفري (١٣٩٥) در مقالۀ "بررسي معنايي کاربرد رنگ ها در تزئينات کاشيکاري مسـاجد دورة صـفوي از ديـدگاه حکمـت هنراسـلامي ؛ نمونه موردي : مسجد شيخ لطف الله " به بررسي معنايي استفاده از رنگ ها و تأثير آن در هنر و معماري ايراني - اسلامي دورة صفوي که بالطبع يکي از حوزه هاي پررنگ اين تأثيرات در اين دوره از معماري ايران است و به بيان اين مسئله مي پردازد که چـرا برخـي رنـگ هـاي خـاص در برخي نقوش کاشيکاري اين دوره استفاده شده است و معنا و مفهوم آن ها در حوزة حکمت چيست .
مرداي نسب و همکاران (١٣٩٦) مقالـه "بازشناسـي تـأثير انديشـه عرفاني در پديداري رنگ آبي در کاشي کاري مساجد ايران " به اين نتيجه رسيدند که تناظر ميان حالات (اوليه ) منازل سلوک عرفاني با تمثيـل استفاده از کاشي آبي در معماري مساجد ايراني که يکي از تأثيرات باورهاي عرفاني مي باشد؛ سبب گرديده است تا اسـتفاده از کاشـي آبـي بـه صورت غالب در مساجد دوره صفوي باشد.
آزادي و بنافي (١٣٩٤) در پژوهش خـود بـا عنـوان "خـوانش عرفاني ، نور و رنگ در معماري مسجد نصيرالملک " با بررسي نور و رنگ در مسجد نصيرالملک شـيراز، بـه تفکـرات عرفـاني و حکمـت هنـر اسلامي حاکم بر طراحي شبستان غربي و عبور نور از درگاه هاي رنگي اين شبسـتان ، پرداختنـد.