چکیده:
هدف پژوهش بررسی اخلاق حرفهای و کیفیت فرآیند حسابداری است. ابزار اندازهگیری این تحقیق یک پرسشنامه پنج گزینهای، محقق ساخته است که براساس تحقیقات پیشین و جهت بررسی نقش رعایت اخلاق حرفهای در کیفیت فرآیند حسابداری از جامعه نمونه، مورد بررسی قرار گرفت. اعتبار پرسشنامه نیز از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. ضریب پایانی بدست آمده 93/0 است، که نشاندهنده اعتبار مناسب پرسشنامه میباشد. به منظور تجزیه و تحلیل آزمون فرضیهها از آزمون t – استیودنت در راستای تایید یا عدم تایید فرضیات به کار گرفته شده است و از آزمون فریدمن برای بررسی میزان رابطه عوامل ذکر شده و تعیین میزان رتبه تاثیر هر عامل (وزن هر عامل) استفاده گردیده است. نتایج این بررسیها نشان داد که از دیدگاه جامعه آماری مورد نظر، رعایت اخلاق حرفهای موثرترین عامل، ویژگیهای شخصیتی حسابداران دومین عامل و درنهایت مولفههای جمعیت شناختی کماثرترین عامل در کیفیت فرآیند حسابداری در موسسات حسابرسی میباشد. اما لازم به یادآوری است که تمام عوامل یادشده کماکان در کیفیت فرآیند حسابرسی موثرند.
خلاصه ماشینی:
ابزار اندازهگیری این تحقیق یک پرسشنامه پنج گزینهای، محقق ساخته است که براساس تحقیقات پیشین و جهت بررسی نقش رعایت اخلاق حرفهای در کیفیت فرآیند حسابداری از جامعه نمونه، مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج این بررسیها نشان داد که از دیدگاه جامعه آماری مورد نظر، رعایت اخلاق حرفهای موثرترین عامل، ویژگیهای شخصیتی حسابداران دومین عامل و درنهایت مولفههای جمعیت شناختی کماثرترین عامل در کیفیت فرآیند حسابداری در موسسات حسابرسی میباشد.
اصول اخلاقی حسابداری که کم و بیش مورد اتفاق نظر همه انجمنهای حرفهای حسابداری بوده و رعایت آنها، موجب تأمین اهداف این حرفه میگردد به شرح زیر است: درستکاری: حسابدار حرفهای در انجام خدمات حرفهای خود باید درستکار باشد.
با توجه به متغیرهای بیان شده فرضیههای تحقیق را میتوان به شرح زیر ارائه کرد: 1) رعایت اخلاق حرفهای حسابداران بر کیفیت فرآیند حسابداری در موسسات حسابرسی تاثیر دارد.
بررسی نتایج حاصل از تحلیل دادهها حاکی از آن است که: فرضیه اول با استفاده از آزمون t: H0: رعایت اخلاق حرفهای حسابداران بر کیفیت فرآیند حسابداری در موسسات حسابرسی تاثیر ندارد.
H1: رعایت اخلاق حرفهای حسابداران بر کیفیت فرآیند حسابداری در موسسات حسابرسی تاثیر دارد.
جدول2: آزمون t – استودنت براي فرضيه دوم {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} فرضیه فرعی سوم با استفاده از آزمون t: H0: عوامل جمعیت شناختی حسابداران بر کیفیت فرآیند حسابداری در موسسات حسابرسی تاثیر ندارد.
با توجه به نتایج تحقیق ميتوان راهبردهاي زير را ارائه كرد: با توجه به رتبهبندي شاخصهاي رعایت اخلاق حرفهای، ميتوان ديد كه درستکاری حسابداران بيشترين تاثير را در کیفیت فرآیند حسابداری دارد.