چکیده:
گردشگری بهعنوان یکی از صنایع ممتاز دارای اهمیت بسیار فراوانی است. امروزه سفر برای درمان از اهداف مهم گردشگری است، بنابراین گردشگری سلامت و مراقبتهای بهداشتی در دنیا رشد سریعی دارد. در این راستا، پژوهش حاضر به ارائه مدلی برای گردشگری سلامت با استفاده از رویکرد اکوتوریسم بهمنظور بهبود قابلیتهای درمانی مراکز گردشگری پرداخته است. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با بهکارگیری روش تحقیق داده بنیاد (رویکرد استراوس و کوربین) انجام گرفته است. ابزار جمعآوری دادهها مصاحبه عمیق بوده و بهمنظور گردآوری دادهها با بهکارگیری روش نمونهگیری هدفمند با 10 نفر از مدیران ذیربط در گردشگری مصاحبه انجام شد. تجزیه و تحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و انتخابی با استفاده از نرمافزار MAXQDA صورت پذیرفته است. نتایج پژوهش حاضر منجر به شناسایی 44 مقوله فرعی و 12 مقوله اصلی شد که در قالب مدل پارادایمی شامل شرایط علی (تبلیغات سلامت، اشتغال و کارآفرینی، اجتماعی فرهنگی)، پدیده محوری (گردشگری سلامت با استفاده از رویکرد اکوتوریسم بهمنظور بهبود قابلیتهای درمانی)، راهبردها و اقدامات (تدوین و اجرای راهبردهای کلان و خرد، هماهنگی میان سازمانها)، شرایط مداخلهگر (شرایط اقتصادی، شرایط سیاسی، تغییر در فرایند استانداردهای درمانی)، شرایط زمینهای (قوانین و استانداردها، نیروی انسانی متخصص)، پیامدها (افزایش کیفیت درمان بهبود زیرساختها) قرار گرفت
خلاصه ماشینی:
نتايج پژوهش حاضر منجر به شناسايي ٤٤ مقوله فرعي و ١٢ مقوله اصلي شد که در قالب مدل پارادايمي شامل شرايط علي )تبليغات سلمت، اشتغال و کارآفريني، اجتماعي فرهنگي(، پديده محوري )گردشگري سلمت با استفاده از رويکرد اکوتوريسم بهمنظور بهبود قابليتهاي درماني(، راهبردها و اقدامات )تدوين و اجراي راهبردهاي کلن و خرد، هماهنگي ميان سازمانها(، شرايط مداخلهگر )شرايط اقتصادي، شرايط سياسي، تغيير در فرايند استانداردهاي درماني(، شرايط زمينهاي )قوانين و استانداردها، نيروي انساني متخصص(، پيامدها )افزايش کيفيت درمان بهبود زيرساختها( قرار گرفت.
در حال حاضر، روش هاي نوين درمان و نيز درمان هاي جايگزين کم هزينه تر، ارايه بسته هاي درماني ويژه بيماران خاص شامل مراحل غربالگري، درمان و مراقبتهاي پس از درمان، ايجاد و استفاده از وب سايتي جامع براي معرفي بيمارستان، پزشکان متخصص و خدمات ارايه شده توسط بيمارستان و بهره برداري از آن براي فروش خدمات، ايجاد سيستم يکپارچه اطلعات بهمنظور ثبت دقيق و نگهداري سوابق و مدارک پزشکي بيمار جهت بال بردن وفاداري مشتري مي توانند استراتژي هاي مناسبي براي افزايش سود آوري مراکز درماني باشند )انصاري، ١۷١۱(.
نتايج حاصل از مطالعات حاکي از اين است که در حال حاضر، روش هاي نوين درمان و نيز درمان هاي جايگزين کم هزينه تر، ارايه بسته هاي درماني ويژه بيماران خاص شامل مراحل غربالگري، درمان و مراقبتهاي پس از درمان، ايجاد و استفاده از وب سايتي جامع براي معرفي بيمارستان، پزشکان متخصص و خدمات ارايه شده توسط بيمارستان و بهره برداري از آن براي فروش خدمات، ايجاد سيستم يکپارچه اطلعات بهمنظور ثبت دقيق و نگهداري سوابق و مدارک پزشکي بيمار جهت بال بردن وفاداري مشتري مي توانند استراتژي هاي مناسبي براي افزايش سود آوري مراکز درماني باشند.