چکیده:
کتاب درسی، مهمترین و رایجترین منبع آموزشی در نظام آموزشی کشور ما است که بهصورت متمرکز سیاستگذاری شده و اداره میگردد. در چنین نظامهای آموزشی کلیه فعالیتهای یادگیری رسمی در زمان معین حول محور آموزش و یادگیری کتابهای درسی، شکل میگیرد. با توجه به اینکه آنچه حین آموزش انجام میشود و آنچه بعد از آموزش حاصل میشود، همه ناشی از اهداف است؛ هدفها تعیینکنندۀ تمام جزئیات آموزشی هستند. هدف از این پژوهش بررسی میزان توجه کتاب هدیههای آسمان دوم دبستان چاپ 1400 به طبقهبندیهای بلوم شامل سه حوزۀ شناختی، عاطفی و روانی_حرکتی و حوزۀ شناختی به شش بخش فرعی (دانش/ فهمیدن/ کاربرد/ تحلیل/ ترکیب/ ارزشیابی) است. روش پژوهش در این مقاله از نوع تحلیل محتوای توصیفی است که در آن از بررسی دادههای کمی به دست آمده از پژوهش به نتایج کیفی میرسیم. جامعۀ مورد مطالعه نیز اهداف آموزشی کتاب هدیههای آسمان پایۀ دوم ابتدایی است. ابزار گردآوری اطلاعات، سیاهۀ تحلیل مبتنی بر حیطههای بلوم است. نتایج به دست آمده نشان میدهد که در بین حیطههای بلوم، غالب تمرکز اهداف در این کتاب، یعنی 56. 81% اهداف در کتاب هدیههای آسمان دوم بر روی حیطۀ شناختی و در بین شش سطح حیطۀ شناختی بلوم نیز بیشتر توجه اهداف در این کتاب بر سطح دانش و فهمیدن میباشد؛ بهگونهای که در کتاب هدیههای آسمان پایه دوم، سطح دانش و فهمیدن با 72 هدف، رتبه نخست فراوانی را به خود اختصاص داده است. این موضوع نشان میدهد که این کتاب اغلب از مفاهیم شناختی استفاده کرده این یعنی به تواناییهای ذهنی و مهارتهای عقلانی دانشآموز بیشتر اهمیت داده است.
خلاصه ماشینی:
تحلیل محتوای توصیفی اهداف کتاب هدیههای آسمان پایه دوم ابتدایی بر اساس طبقهبندی بلوم زهره اکبرزاده1، رضا شیرازی2، فاطمه باباکردی3، مهری خاتمی4، جابر سوسرایی5، فاطمه زنگانه6 1 دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد واحد علی آبادکتول استان گلستان (نویسنده مسئول) 2 کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی 3 دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد واحد علی آبادکتول استان گلستان 4 دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد واحد علی آبادکتول استان گلستان 5دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد واحد علی آبادکتول استان گلستان 6 دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد واحد علی آبادکتول استان گلستان چکیده کتاب درسی، مهمترین و رایجترین منبع آموزشی در نظام آموزشی کشور ما است که بهصورت متمرکز سیاستگذاری شده و اداره میگردد.
هدف از این پژوهش بررسی میزان توجه کتاب هدیههای آسمان دوم دبستان چاپ 1400 به طبقهبندیهای بلوم شامل سه حوزۀ شناختی، عاطفی و روانی_حرکتی و حوزۀ شناختی به شش بخش فرعی (دانش/ فهمیدن/ کاربرد/ تحلیل/ ترکیب/ ارزشیابی) است.
روش پژوهش شیوه گردآوری دادههای پژوهش: این پژوهش از نوع تحلیل محتوای توصیفی است که در آن از بررسی دادههای کمی به دست آمده از پژوهش )دادههای جدولها ( به نتایج کیفی میرسیم و با استفاده از آن بررسی میکنیم که اهداف آموزشی کتاب درسی هدیههای آسمان در پایه دوم در هر درس، بیشتر در کدام حیطه )شناختی، عاطفی و روانی_حرکتی ( قرار دارند و به هر یک از طبقات حیطۀ شناختی بلوم به چه میزان توجه شده است.