چکیده:
آموزشهای فنی و حرفهای یکی از شیوههای موثر در تربیت نیروی متخصص میباشند. لذا سرمایهگذاری در این آموزشها در جوامع امروزی، امری حیاتی و عامل موثری جهت اشتغال در بخشهای مختلف و کاهش بیکاری است. یکی از مهارتهای مورد نیاز برای گنجاندن در برنامههای درسی دورههای مهارت آموزی، کارآفرینی میباشد. با توجه به اهمیت نقش کارآفرینی در رابطه با ایجاد تحول و دگرگونی و ایدههای نو در جهت جلوگیری از زوال سازمانها، نوآوری و کارآفرینی در واقع پلههای نردبان ترقی هستند که بایستی با موفقیت و آگاهی کامل طی شوند. متاسفانه بسیاری از فارغالتحصیلان دانشگاهی کشورمان به دلیل عدم آشنایی با حوزه مهارت و کارآفرینی، نمیتوانند پس از فارغالتحصیلی توان علمی خود را در بعد عملی اجرا کنند. در این راستا، مطالعه کاربردی حاضر با هدف بررسی راهکارهای توسعه مهارت و کارآفرینی در مراکز فنی و حرفهای، به روش کتابخانهای و بر اساس جمعآوری اطلاعات صورت گرفته است. نتایج بررسی نشان میدهد که در دیگر کشورها نیز تقریبا تمامی موسسات آموزشی به نوعی با فنی و حرفهای درگیرند، به گونهای که آموزشهای ترکیبی میتوانند با ایجاد یک مسیر رشد تحصیلی-شغلی جهت دستیابی به تخصص و مهارتهای عالی در تعیین مسیر شغلی جوانان در دنیای واقعی کار کمک کنند. همچنین نقش سازمان فنی و حرفهای در ایجاد خلاقیت و نوآوری، توسعه کارآفرینی، ایجاد انگیزه در نیروی کار و ارائه فرصتی برای نمایش شایستگیها و توانمندیهای جوانان غیر قابل انکار میباشد. در پایان با ارائه پیشنهاداتی سعی میگردد سازمانها و موسسات آموزشی، زیرساختهای لازم را در محیط آموزشی ایجاد نمایند.
Technical and professional training is one of the effective methods in training of specialized staff. Therefore, investing in these trainings in today’s societies is a vital and effective factor for employment in various sectors and reducing unemployment. One of the skills required to be included in the curriculum of training courses is entrepreneurship. Given the importance of the entrepreneurship role in creating transformation and new ideas to prevent the decline of organization, innovation and entrepreneurship are ladders of progress that must be successfully and consciously climbed. Unfortunately, many university graduates in our country, cannot apply their scientific ability in a practical dimension after graduation due to lack of familiarity with the field of skills and entrepreneurship. In this regard, the present applied study has been conducted with the aim of examining skills development and entrepreneurship strategies in technical and professional centers, using the library method and based on data collection. The results show that in other countries, almost all educational institutes are involved with some technical and professional way, so that combined education can create a path of educational-professional growth to achieve expertise and excellent skills in determining careers of young people in real world of work. Also, the role of technical and professional organization is undeniable in crating creativity and innovation, developing entrepreneurship, motivating the workforce and providing an opportunity to demonstrate the competencies and capabilities of young people. At the end, it is offered that organizations and educational institutes create the necessary infrastructure in the educational environment.
خلاصه ماشینی:
واژه هاي کليدي: آموزش مهارتي، کارآفريني، سازمان فني و حرفه اي، خلاقيت ، کسب و کار مقاله علمي پژوهشي مقدمه امروزه يکي از مهمترين دغدغه هاي سياستگذارن و برنامه ريزان نظام هاي آموزشي در تمام کشورها از جمله کشورهاي در حال توسعه ، انتقال دانش آموزان و دانشجويان از محيط آموزشي به بازار کار ميباشد.
رواج فرهنگ کارآفريني و حمايت از کارآفرينان راه حل کشورهاي مختلف جهت غلبه بر مشکلات اجتماعي و اقتصادي، توزيع متناسب درآمد، توانمندسازي، تحرک مهارت ها و سرمايه هاي سرگردان و بلااستفاده ، رفاه عمومي و بهبود کيفيت زندگي بوده است ، به نحوي که اين کشورها توانستند به پيشرفت هاي قابل توجهي در زمينه هاي مختلف دست يابند، بحران هاي ايجاد شده را پشت سر بگذارند و بحران هاي پيش 1 ASD: Advanced Skills Development رو را مهار نمايند (ميرمحمد رضائي و قليپور، ١٣٩٥: ١٥٩-١٥٨).
مهمترين کارکرد کارآفريني آموزشي براي نظام هاي آموزش رسمي تا قبل از دانشگاه ، زمينه سازي جهت توسعه و ارتقاي شايستگيهاي کارآفرينانه دانش آموزان است و در صورتيکه اين شايستگيها در مقاطع مختلف آموزشــي قبل از ورود به دانشــگاه ، به درســتي در دانش آموزان ايجاد نشــوند و 1 Entreprendre/ entrepreneurship 2 Entrepreneur 3 Entrepreneurial culture 4 Educational entrepreneurship 5 Lewin توسعه نيابند، يا به دليل استفاده از روش هاي غلط تربيتي سرکوب شوند، اين خسران به سختي در دانشگاه جبران خواهد شد (رضاييزاده و اعلامي، ١٣٩٨: ٦٧).
کريميان و همکاران (١٣٩٩) با ارائه نظريه داده بنياد براي تبيين فرآيند شکل گيري روحيه کارآفريني در بين دانش آموزان مدارس فني و حرفه اي به اين نتيجه رســـيدند که گرايش فرد به نوآوري، يک مقوله اصــلي اســت که منجر به ايجاد کارآفريني شــده و ايجاد فعاليت هاي کارآفرينانه را مطلوب ميکند.