چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی و راهکارهای ایجاد انگیزه لازم برای راه اندازی کسب و کار توسط کارآموزان آموزش دیده می باشد که بر روی 9 نفر از کارآموزان رشته پرورش دهنده گیاهان آپارتمانی مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان میناب با استفاده از آموزش اثرگذار و آموزش اصول کارآفرینی قبل از شروع آموزش اصلی صورت گرفته است. مدل پژوهش کیفی و رویکرد آن تحلیل و شیوه گردآوری اطلاعات در این پژوهش به صورت پرکردن پرسشنامه و مصاحبه با افراد صاحب نظر در رابطه با آموزش های کارآفرینی و بازاریابی و دعوت از کارآفرین رشته مذکور جهت شناخت فرصت ها وکاهش ریسک کسب و کار به این نتیجه رسیدیم که شیوه ی آموزش اصولی به ترتیب 1. آموزش کارآفرینی 2. دعوت از کارآفرین 3. آموزش بازاریابی قبل از شروع دوره آموزشی اصلی تاثیر بسیار زیادی در ایجاد انگیزه و هیجان کارآموز جهت راه اندازی کسب و کار خواهد داشت و همچنین دولت با ایجاد موسسات حمایتی و رایزنی با شرکت های بزرگ جهت حمایت از خرید تولیدات کسب وکار های کوچک، دادن وام های بلاعوض یا با درصد سود اندک و همچنین به روزرسانی آموزش ها و حمایت از ارگان های آموزشی، تاثیر زیادی جهت ایجاد اشتغال و کسب وکارها دارد و دراین صورت می توان گفت که آموزش های فنی و حرفه ای اثرگذار بوده و منجر به ایجاد اشتغال گردیده است.
خلاصه ماشینی:
چگونه توانستيم با ايجاد يک سيستم خلاقانه وکارآمد آموزشي منجربه ايجاد انگيزه و اعتماد به نفس کارآموزان براي ايجاد اشتغال وکسب درآمد شديم 1 فاطمه ذاکري نسب 2 مريم حسين نيا چکيده پژوهش حاضر با هدف بررسي و راهکارهاي ايجاد انگيزه لازم براي راه اندازي کسب و کار توسط کارآموزان آموزش ديده مي باشد که بر روي ٩ نفر از کارآموزان رشته پرورش دهنده گياهان آپارتماني مرکز آموزش فني و حرفه اي شهرستان ميناب با استفاده از آموزش اثرگذار و آموزش اصول کارآفريني قبل از شروع آموزش اصلي صورت گرفته است .
سپس اقدام به برگزاري دوره آموزشي به صورت مجازي کرديم ، به اين منظور گروهي در واتس آپ تشکيل داديم و ٩ کارآموز ثبت نام شده و ١٥ نفر از کارآموزاني که ، در دوره هاي قبل علي رغم اخذ مدرک اقدام به راه اندازي کســـب و کار نکرده بودند به گروه دعوت کرديم ، همچنين آقاي حاتمي رئيس آموزش اداره کل اســـتان هرمزگان و آقاي يحيي زاده رئيس مرکز ميناب ، به منظور رصــد کلاس و آقاي محمودي که در زمينه گلخانه گياهان آپارتماني فعاليت دارند ، را نيز عضو به گروه دعوت کرديم .
سپس از آقاي محمودي که داراي گلخانه بزرگي در شهرستان رودان مي باشـــند دعوت کرديم به عنوان کارآفرين موفق در حوزه راه اندازي و فروش گل هاي آپارتماني با کارآموزان صحبت کنند تا کارآموزان با چالش ها، تهديدها، فرصت ها و راه هاي به حداقل رساندن ريسک آشنا شوند و يک جلسه از آقاي ناصري از مدرسين بازاريابي دعوت کرديم تا در مورد مباحث مربوط به فروش ، بازاريابي، شيوه جذب و نگهداشت مشتري توضيحات و راهکارهايي به کارآموزان ارائه دهند و نهايتا يک تدريس عالي را شـــروع کردم که با تمايل و علاقه ي بيشـــتر کارآموزان اين دوره ، براي يادگيري نسبت به گروه هاي قبل مواجه شديم .