چکیده:
ﻣﻘﺪﻣﻪ: در دﻧﯿﺎی اﻣﺮوز ﮐﻪ ﺑﺎ ﺳﺮﻋﺖ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺷﺪن ﭘﯿﺶ ﻣﯽ رود ﺑﺮای ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ و ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎ داﺷﺘﻦ ﺷﺎﺧﺼﻪ ای ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ ﻓﺮد و ﯾﺎ داﺷﺘﻦ ﺷﺎﺧﺼﻪ ﻫﺎﯾﯽ ﺧﺎص ﮐﻪ دﯾﮕﺮ رﻗﺒﺎ ﺑﺪان دﺳﺖ ﻧﯿﺎﻓﺘﻪ اﻧﺪ ﺣﯿﺎت و ﺗﻮﺳﻌﻪ و ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ آن ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎر ا ﺗﻀﻤﯿﻦ ﺧﻮاﻫﺪ ﮐﺮد ﻣﺎﻧﻨﺪ: دﺳﺘﺮﺳﯽ ﺑﻪ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻃﺒﯿﻌﯽ، ﻧﯿﺮوی اﻧﺴﺎﻧﯽ ﺑﺴﯿﺎر ﻣﺘﺨﺼﺺ، ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژی ﻫﺎی ﺻﻨﻌﺘﯽ و ﯾﺎ اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ و... ﻣﺤﻘﻘﺎن اﯾﻦ ﺷﺎﺧﺼﻪ ﯾﺎ ﺷﺎﺧﺼﻪ ﻫﺎ را ﻣﺰﯾﺖ رﻗﺎﺑﺘﯽ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﮐﺮده اﻧﺪ ﮐﻪ از آدام اﺳﻤﯿﺖ )1776( ﺗﺎ ﭘﻮرﺗﺮ)1990( ﺗﻐﯿﯿﺮات زﯾﺎدی در اﯾﻦ ﺗﻌﺎرﯾﻒ ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻣﺎﻫﯿﺖ ﻓﻨﺎوری و ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر ﺧﻮد ﺑﺎﻋﺚ اﯾﻦ ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﻮده اﻧﺪ. در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺳﻌﯽ ﺷﺪه اﺳﺖ اﺑﺘﺪا ﻣﺰﯾﺖ رﻗﺎﺑﺘﯽ ﺗﻌﺮﯾﻒ و ﺳﭙﺲ ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎی آن ﺑﻪ روش ﻋﻠﻤﯽ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ و ﺗﺎﯾﯿﺪ ﮔﺮدﻧﺪ.
ﻫﺪف: ﺑﺮرﺳﯽ و ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎی ﻣﺰﯾﺖ رﻗﺎﺑﺘﯽ در ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ
روش ﺗﺤﻘﯿﻖ: از اﻧﻮاع ﮐﺎرﺑﺮدی- ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ و ﺑﻪ ﺷﯿﻮه اﺳﺘﺪﻻﻟﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ، ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ، از ﻣﻨﺎﺑﻊ و ﻣﺘﻮن ﻣﻌﺘﺒﺮ ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪای، اﺳﺘﻨﺎدی و ﺷﺒﮑﻪ ﺟﻬﺎﻧﯽ اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ.، از ﻧﻈﺮات 15 ﻧﻔﺮ از ﺧﺒﺮﮔﺎن، ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن و اﺳﺎﺗﯿﺪ داﻧﺸﮕﺎه ﻧﯿﺰ ﮐﻤﮏ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. در اﻧﺘﻬﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش دﻟﻔﯽ ﺗﻌﺪﯾﻞ ﺷﺪه ﻣﺪل ﻧﻬﺎﯾﯽ ﺗﺎﯾﯿﺪ ﮔﺮدﯾﺪ.
ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﯿﺮی: ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺣﺎﺻﻞ از اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻣﺪﻟﯽ ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ از ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎی ﻣﺰﯾﺖ رﻗﺎﺑﺘﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﻌﺪ از ﺗﺎﯾﯿﺪ ﺧﺒﺮﮔﺎن اﯾﻦ ﺣﻮزه دارای 8 ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﻣﺪﯾﺮان ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از اﯾﻦ ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﻣﺰﯾﺖ رﻗﺎﺑﺘﯽ را در ﺳﺎزﻣﺎن ﺧﻮد ﺗﻮﺳﻌﻪ داده و از ﻧﺘﺎﯾﺞ آن در ﺳﺎزﻣﺎن ﺧﻮد ﻣﻨﺘﻔﻊ ﮔﺮدﻧﺪ. ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎ ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از: 1- ﮐﺎراﯾﯽ 2- ﻧﻮآوری و ﺧﻼﻗﯿﺖ 3- ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی و ﺗﻤﺮﮐﺰ 4- ﺟﻤﻊ آوری و ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ اﻃﻼﻋﺎت رﻗﺎﺑﺘﯽ 5- ﻧﯿﺮوی اﻧﺴﺎﻧﯽ ﻣﺘﺨﺼﺺ 6- ﻓﻨﺎوری 7- ﺗﻨﻮع و ﮐﯿﻔﯿﺖ ﻣﺤﺼﻮل 8- ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﯾﯽ ﺑﻪ ﻣﺸﺘﺮی
خلاصه ماشینی:
کارشناسي ارشد مديريت بازرگاني گرايش تحول ، دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مرکز مقدمه : شرکت ها و سازمان ها براي اينکه در صحنه رقابت باقي بمانند و بتوانند همگام يا فراتر از نيازهاي مشتريانشان گام بردارند و از جهتي آن ها را راضي نگه دارند و از جهت ديگر خودشان به سود بيشتر و سهم بازار بيشتري برسند بايد از قابليت ها و توانمندي هايي برخوردار باشند و اين قابليت ها بايد به گونه اي باشد که آن ها را متمايز از رقبايشان کنند و رقبا نتوانند آن ها را به راحتي تقليد کنند و از آنجايي که در حيطه بازاريابي قابليت هاي بسياري وجود دارد که شرکت ها با بهره گيري درست از آن ها مي توانند به هدفشان برسند از جمله اين قابليت ها، قابليت هاي پويا، و قابليت هاي نوآوري است .
(٢٠٠١ ,Gadenne &Sharma ) به نقل از (رضايي دولت آبادي & همکاران , (1390 سوالات تحقيق : ١- کارايي تا چه ميزان در مزيت رقابتي موثر است ؟ ٢- نوآوري و خلاقيت تا چه ميزان در مزيت رقابتي موثر است ؟ ٣- برنامه ريزي و تمرکز تا چه ميزان در مزيت رقابتي موثر است ؟ ٤- جمع آوري و تجزيه و تحليل اطلاعات رقابتي تا چه ميزان در مزيت رقابتي موثر است ؟ ٥- نيروي انساني متخصص تا چه ميزان در مزيت رقابتي موثر است ؟ ٦- فناوري تا چه ميزان در مزيت رقابتي موثر است ؟ ٧- تنوع و کيفيت محصول تا چه ميزان در مزيت رقابتي موثر است ؟ ٨- پاسخگويي به مشتري تا چه ميزان در مزيت رقابتي موثر است ؟ روش تحقيق : کنيک دلفي يک فرآيند قوي مبتني بر ساختار ارتباطي گروهي است که در مواردي که دانشي ناکامل و نامطمئن در دسترس باشد با هدف دستيابي به اجماع گروهي در بين خبرگان استفاده مي شود.