چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای ارضای نیازهای اساسی روانشناختی در رابطه بین ادراک از محیط کلاس با خودتنظیمی تحصیلی صورت گرفت و از نوع همبستگی بود. بدین منظور تعداد 225 دانشآموز دختر دوره دوم متوسطه از میان دانشآموزان مدارس شهر شیراز در سال تحصیلی 99-1398 به روش خوشهای تصادفی انتخاب شدند و مقیاس ارضای نیازهای اساسی روانشناختی گانیه، پرسشنامه خودتنظیمی تحصیلی سواری و عربزاده و پرسشنامه ادراک از محیط کلاس جنتری و همکاران را تکمیل کردند. یافتههای حاصل از استفاده از روش آماری مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که متغیر ارضای نیازهای اساسی روانشناختی در رابطه بین ادراک از محیط کلاس و خودتنظیمی تحصیلی نقش واسطهای دارد. بدین معنی که افزایش ادراک مثبت از محیط کلاس (علاقه، چالش، انتخاب و لذت) باعث افزایش ارضای نیازهای اساسی روانشناختی و سپس خودتنظیمی تحصیلی دانشآموزان میشود. بنابراین میتوان گفت که جدا از عوامل اثرگذار آموزشی، ارضای نیازهای اساسی روانشناختی به عنوان یک متغیر واسطهگر میبایست در جهت بهبود خودتنظیمی تحصیلی مد نظر قرار گیرد.
The goal of this correlation study was to investigate the mediating role of basic
psychological needs satisfaction in the relationship between the perceptions of
the classroom environment and academic self-regulation. The statistical
population encompassed female high school students in Shiraz, studying in 1398-
99. Of this population, a sample of 225 students were selected through cluster
random sampling. Participants completed the Basic Psychological Needs Scale,
the Academic Self-Regulation Questionnaire, and the Perception of the
Classroom Environment Questionnaire. The findings of structural equation
modeling showed that satisfying basic psychological needs had a mediating role
in the relationship between perception of the classroom environment and
academic self-regulation. This implies that increasing the students’ positive
perception of the classroom environment (interest, challenge, choice, and
pleasure) increases the satisfaction of their basic psychological needs and
subsequently their academic self-regulation. Therefore, it can be argued that apart
from the effective educational factors, the satisfaction of basic psychological
needs should be considered as a mediating variable in fostering the students’
academic self-regulation
خلاصه ماشینی:
بدين منظور تعداد ٢٢٥ دانش آموز دختر دوره دوم متوسطه از ميان دانش آموزان مدارس شهر شيراز در سال تحصيلي ٩٩-١٣٩٨ به روش خوشه اي تصادفي انتخاب شدند و مقياس ارضاي نيازهاي اساسي روان شناختي گانيه ، پرسشنامه خودتنظيمي تحصيلي سواري و عرب زاده و پرسشنامه ادراک از محيط کلاس جنتري و همکاران را تکميل کردند.
يافته هاي حاصل از استفاده از روش آماري مدل يابي معادلات ساختاري نشان داد که متغير ارضاي نيازهاي اساسي روان شناختي در رابطه بين ادراک از محيط کلاس و خودتنظيمي تحصيلي نقش واسطه اي دارد.
1. Inzlicht, Werner, Briskin, & Roberts 2.
Leo, Mouratidis, Pulido, López-Gajardo, & Sánchez-Oliva 8.
Valenzuela, Codina, Castillo, & Pestana 10.
Carmona-Halty, Schaufeli, Llorens, & Salanova 14.
Sjöblom, Mälkki, Sandström, & Lonka 15.
Carter, Rice, Yang, & Jackson 16.
از اين رو، هدف پژوهش حاضر تعيين نقش واسطه گري ارضاي نيازهاي اساسي روان شناختي در رابطه بين ادراک از محيط کلاس و خودتنظيمي تحصيلي دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم بود.
بر اين اساس ، فرضيه پژوهش عبارت است از: ارضاي نيازهاي اساسي روان شناختي در رابطه بين مؤلفه هاي ادراک از محيط کلاس با خودتنظيمي تحصيلي نقش واسطه گري دارد.
يافته ديگر پژوهش حاضر اين بود که ارضاي نيازهاي اساسي روان شناختي در رابطه بين ادراک از محيط کلاس با خودتنظيمي تحصيلي نقش واسطه اي دارد.
Perceived teachers’ behavior and students’ engagement in physical education: the mediating role of basic psychological needs and self-determined motivation.