چکیده:
امروزه سازمانهای غیردولتی مانند مؤسسات خیریه و سازمانهای مردم نهاد با مقاصد و اشکال گوناگون در تمامی کشورها مشغول فعالیت هستند و بخش بزرگی از نیروی منابع انسانی در این سازمانها را داوطلبان تشکیل میدهند. در نتیجه مدیریت منابع انسانی و دغدغههای موجود در مبحث ماندگاری منابع انسانی در این سازمانها با دیگر سازمانها مانند سازمانهای دولتی متفاوت است. هدف این پژوهش شناسائی عوامل مؤثر در ماندگاری داوطلبان میان نسلی در مؤسسات خیریه شهر شیراز است که به روش کیفی انجام شده است. پس از مصاحبه با 10 داوطلب نسل جوان و 10 داوطلب نسل میانسالِ 9 مؤسسه خیریه در شهر شیراز که با روش نمونهگیری قضاوتی انتخاب شدهاند، از نظر حجم نمونه اشباع نظری حاصل شد. در این پژوهش گردآوری دادهها از طریق مصاحبهی نیمه ساختارمند و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل تم انجام شده است. پس از مرور و سازماندهی متون مصاحبهها، محقق کدها یا مفاهیم اولیه را شناسایی نمود. در ادامه کدهای مشابه در طبقههایی خاص قرار گرفتند و برای هر یک از این طبقات عناوینی انتخاب گردید. دادههای شناسایی شده بر اساس میزان تشابه مفهومی، دستهبندی و ترکیب شدند و 24 تم فرعی و 5 تم اصلی استخراج شد. یافتهها بیانگر این است که تمهای اصلی: انگیزش، مدیریت منابع انسانی، مدیریت و رهبری، فرهنگسازی و ارتباطات از جمله عوامل مؤثر در ماندگاری داوطلبان در هر دو نسل جوان و میانسال میباشند و تفاوت موجود در بین این عوامل در بین دو نسل میزان اهمیت هر کدام از تمهای اصلی و فرعی است.
Nowadays, non-governmental organizations, such as charities and citizen-based organizations, are operating in all countries with different purposes and shapes, and a large portion of their employee workforce consists of volunteers. Therefore, human resource management and concerns about the retention of human resources in these organizations are different from other organizations such as government agencies. The purpose of this qualitative study is to identify the effective factors in the retention of intergenerational volunteers in charitable organizations in the city of Shiraz. After interviewing 10 young and 10 middle-aged volunteers of 9 charities in Shiraz, selected by the judgmental sampling method, theoretical saturation in terms of sample size was obtained. In this study, semi-structured interview is used as data collection tool and data analysis was done by utilizing the theme analysis method. After reviewing and organizing interview transcriptions, the researcher identified the basic codes or concepts, and then similar codes were placed in special categories, each having a representing title. The identified data was classified and combined based on the degree of conceptual similarity, resulting in the extraction of 24 sub-themes and 5 main themes. The findings indicate that the main themes of motivation, human resource management, management and leadership, culture creation, and communication are effective factors in the retention of volunteers in both young and middle-aged generations, and the difference among these factors in the two generations was the importance of each of the main and sub-themes.