چکیده:
زمینه: امید به زندگی شاخصی آیندهگراست که اثری مثبت بر سلامتی و رفاه فرد دارد. با توجه به شرایط تنشزای کنونی که ناشی از فشارهای روانی، اجتماعی و اقتصادی حاصل از کرونا است، ارائه الگویی بومی و جامع از گفتمان امید به شدت ضروری است. سهمگذاری، الگویی بومی برگرفته از هستیشناسی اسلامی است که در سه مؤلفه ی نگرشی، عملکردی و ارتباطی بیان شده است. پژوهش حاضر درصدد پاسخ به این سؤال است که الگوی گفتمان امید با محوریت سهمگذاری چگونه است؟
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی الگوی گفتمان امید برمبنای سهمگذاری انجام شد.
روش: این پژوهش با رویکرد کیفی و پارادایم تفسیرگرایی انجام گرفت. مشارکتکنندگان 16 مادر متأهل دارای حداقل دو فرزند بودند که بین 10 تا 25 سال از ازدواج آنها گذشته بود و از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. جهت جمع آوری دادهها از مصاحبه عمیق (پاتر، 2012) استفاده شد و تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از تحلیل گفتمان و شناسایی مضامین اصلی (یورگنسن و فیلیپس، 2002) صورت گرفت.
یافته ها: درتحلیل دادههای حاصل از مصاحبه افراد سهمگذار 33 مضمون فرعی و 17 مضمون اصلی در گفتمان امید استخراج شد، که در نهایت منجر به شناسایی 6 بعد روایتی، شناختی، عاطفی، رفتاری، ارتباطی و زمانی در گفتمان امید گردید.
نتیجهگیری: گفتمان امید با محوریت سهم گذاری بیانگر روایت های مثبت و منسجم، عاطفه ی مثبت، ادراک شناختی مثبت با ذهن آگاهی و تفکر تعالی نگر، عمل گرایی، رشدگرایی، ارتباط گرایی و دید مثبت و هدفمند در فرد امیدوار سهمگذار بود. شناخت عوامل مؤثر در این گفتمان امکان امیدافزایی و شکوفایی فرد، خانواده و جامعه را فراهم می کند.
Background: Hope in life is a futuristic indicator with a positive effect on health and well-being. Regarding the current tense situation resulting from the psychological, social and economic pressures of COVID-19, there is an urgent need to provide a local and comprehensive model of the hope discourse. Considering the fact that sharing is a native model derived from Islamic ontology, therefore, the present study seeks to answer the question of what is the sharing-based hope discourse model.
Aims: The present study aims at identifying the sharing-based hope discourse model.
Methods: The present research was conducted with a qualitative approach and an interpretive paradigm. Participants comprised 16 mothers married for 10-25 years with at least two children who were selected through purposive sampling. In-depth interviews were used to collect data (Potter, 2012). Data analysis was performed using discourse analysis and identification of key themes (Jorgensen and Phillips 2002).
Results: In analyzing the data obtained from interviewing sharing people, 33 sub-themes and 17 main themes were extracted in hope discourse, ultimately leading to the identification of 6 themes, namely, narrative, cognitive, emotional, behavioral, communication and time themes in hope discourse.
Conclusion: The sharing-based hope discourse expressed positive and coherent narratives, positive emotion, positive cognitive perception with mindfulness and transcendental thinking, action-orientation, developmentalism, being communicative and positive and purposeful vision in the hopeful sharing person. Recognizing the effective factors in this discourse lays the groundwork for increasing hope and prosperity of the individual, family and society.