چکیده:
زمینه و هدف: چابکی سازمانی توانایی کشف و بهره برداری از فرصتهای کارآفرینی در بازارهای در حال تغییر است. از طرفی فرصتهای کارآفرینی دارای یک چارچوب زمانی خاص میباشند و بعد از گذشت این زمان مطلوبیت خود را از دست میدهند. طراحی مدلی برای شناخت فرصت کارآفرینی به منظور چابک سازی سازمان هدف این تحقیق است.روششناسی: در این پژوهش از استراتژی پژوهش آمیخته استفاده شده است. در بخش کیفی از روش فراترکیب بر اساس الگوی سندلوسکی و بارسو در بخش کمی از مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. در بخش کیفی برای ارزیابی کیفیت مقالات از روش مهارتهای ارزیابی ضروری و برای سنجش اعتبار کدهای استخراجی از روش کاپا استفاده شد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل مقالات، کتب و گزارشهای پژوهشی سال 1956 تا سال 2019 میلادی و در بخش کمی شامل مدیران، کارشناسان و نخبگان صنعت خودروسازی در سال 1398 بود. برای بررسی اعتبار مدل نیز از شاخصهای نیکویی برازش استفاده شد.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که مدل پنجره فرصت کارآفرینی دارای 8 مؤلفه اصلی (تغییرات اقتصادی، تغییرات بازار و صنعت، تغییرات اجتماعی و فرهنگی، تغییرات تکنولوژی، تغییرات سیاسی و قانونی، نقایص بازار، دانش جدید و تغییرات جمعیتی) و 24 مؤلفه فرعی است و رابطه آن با چابکی سازمانی معنادار است.نتیجهگیری: مدیران و سرپرستان صنعت خودروسازی میتوانند با شناخت نشانههای محیطی پنجرههای فرصت و استفاده از فرصتها به کارآفرینی پرداخته و چابکی را در شرکت ایجاد نمایند.
Background & Purpose: Organizational agility is the ability to discover and take advantage of entrepreneurial opportunities in changing markets. On the other hand, entrepreneurial opportunities have a special time frame and after this time, they lose their usefulness. The purpose of this research is to design a model to identify entrepreneurial opportunities in order to streamline the organizationMethodology: This research is of mixed type and the researcher in the qualitative part has designed the opportunity window pattern using the meta-synthesis method and in the quantitative part designed to test the pattern and examine the effect of the opportunity window model on organizational agility of structural equation modeling and factor analysis. In the qualitative part, the Critical Appraisal Skills Program (CASP) method has been used to evaluate the quality of the articles and the kappa method has been used to measure the validity of the extracted codes. Its value is /65.In the quantitative part of the questionnaire, it was approved by experts and Cronbach's alpha was used to assess its reliability. Also, to check the validity of the model, good fit indices such as GFI, CFI, RMSEA have been used, all of which are approved. The statistical population in the qualitative part consists of articles, books and research reports from 1956 to 2019 and in the quantitative part includes managers, experts and elites of the automotive industry in 1398 Sampling in the qualitative part was based on theoretical saturation and based on the method of Sandlowski and Barso 28 researches were selected to perform the meta-synthesis steps.Findings: Findings showed that the entrepreneurial opportunity window model has 8 main components (economic changes, market and industry changes, social and cultural changes, technology changes, political and legal changes, market defects, new knowledge and demographic changes) and 24 sub-components. And its relationship with organizational agility is significant.Conclusion: Managers and supervisors of car companies can use the opportunities to create entrepreneurship and ultimately create agility in the company by recognizing the signs and symptoms of the opening of opportunity windows
خلاصه ماشینی:
یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که مدل پنجره فرصت کارآفرینی دارای ٨ مؤلفه اصـلی (تغییـرات اقتصـادی، تغییرات بازار و صنعت ، تغییرات اجتماعی و فرهنگی، تغییرات تکنولـوژی، تغییـرات سیاسـی و قـانونی، نقـایص بـازار، دانش جدید و تغییرات جمعیتی) و ٢٤ مؤلفه فرعی است و رابطه آن با چابکی سازمانی معنادار است .
سازمان چابک برای درک و پیش بینـی تغییـرات محـیط کسـب و کـار طراحی شده و در این راستا به ساختارمندی خود می پـردازد (جعفرنـژاد و شـهائی، ١٣٨٦) بـه گفته آگاروال و دیگران ٢ (٢٠٠٧) چابکی به معنای واکنش اثربخش بـه محـ یط متغیـ ر و غیـ ر قابل پیش بینی و استفاده از تغییرات محیطی به عنـوان فرصـت کـارآفرینی بـر ای پیشـرفت سازمانی است .
از طرفی چابکی سازمان درگرو پاسخ سریع به تغییرات محیطی و استفاده از فرصت های کارآفرینی برای پیشبرد سازمان است .
٣- در بخش تغییرات بازار و صنعت می توان با افزایش سرعت و کیفیت تأمین منـابع بـه عنوان پنجره های فرصت و همچنین شناخت محصولات جایگزین ، فنـاوری هـای مـورد نیـاز محصول جایگزین و غیره به ایجاد کارآفرینی و چابکی پرداخت .
How Economic Freedom Affects Opportunity and Necessity Entrepreneurship in the OECD Countries.
Market Imperfections, Opportunity And Entrepreneurship.
How Opportunities Develop in Social Entrepreneurship.
Entrepreneurship In Knowledge-Based Services: Opportunity And Challenges For New Venture, AndWorkforceDevelopment.