چکیده:
پژوهش حاضر به ارزیابی و تحلیل فضایی کاربری های مراکز آموزشی دبیرستان در ناحیه یک کلانشهر تبریز با سایر کاربری های شهری با استفاده از تلفیق مدل های تصمیم گیری چند معیاره AHP و مدل فازی پرداخته و با بهره گیری از امکانات سیستم اطلاعات جغرافیایی به تحلیل معیارهای سازگاری، مطلوبیت ، ظرفیت و وابستگی اقدام شده است. روش این تحقیق توصیفی- تحلیلی می باشد و حجم نمونه شامل تمام مدارس دبیرستان در ناحیه یک شهر تبریز می باشد . نتایج حاصل از بررسی وضعیت فضایی مکانی دبیرستان های ناحیه یک کلانشهر تبریز نشان دهنده ی وضعیت نامطلوب دبیرستان های این ناحیه از لحاظ توزیع فضایی می باشد.در ارزیابی ماتریس مطلوبیت نسبت به شاخص های شیب و فاصله از رودخانه، به جز4 مدرسه که در وضعیت نسبتاً نامطلوب واقع شده اند تمامی مدارس در شرایط مطلوبی قرار دارند. از مجموع 77 دبیرستان مورد مطالعه در این ناحیه،11دبیرستان در طیف کاملا مناسب و 15دبیرستان در طیف نسبتا مناسب قرار دارند ، همچنین تعداد30 دبیرستان در این ناحیه از لحاظ توزیع فضایی در وضعیت نامناسبی می باشند.
In many cities, the spatial pattern of educational uses for various reasons such as the location
of annoying uses such as industrial, military, gas stations, medical use, etc. is not very
favorable. This reduces the quality of school services and the negative impact It has a body on
the students. Therefore, in locating educational spaces, the necessary principles and criteria
must be observed so that these spaces are compatible with other urban uses. In this regard, the
present study evaluates and spatially analyzes the uses of high school educational centers in
district one of Tabriz metropolis with other urban uses using a combination of multi-criteria
decision models AHP and fuzzy model and using the facilities of GIS to analyze the criteria
Compatibility, desirability, capacity and dependence have been taken. The method of this
research is descriptive-analytical and the sample size includes all high schools in one district
of Tabriz. The results of the spatial spatial status of high schools in district one of Tabriz
metropolis show the unfavorable situation of high schools in this area in terms of spatial
distribution. In evaluating the utility matrix in relation to slope and distance indicators from
the river, except for 4 schools which are in relatively unfavorable condition, all schools are in
good condition. Out of 77 high schools studied in this area, 11 high schools are in the
perfectly suitable range and 15 high schools are in the relatively suitable range, also 30 high
schools in this area are in poor condition in terms of spatial distribution.