چکیده:
یکی از مباحث تعالیم دینی مربوط به راهنمایی مردم درباره تغذیه است، آدمی برای ادامه زندگی احتیاج به غذا دارد. یکی از خدمات بزرگ پیامبران الهی راهنمایی بشر در مورد مواد غذایی بوده است. انبیا الهی از دیرباز ماکولات را به ناپاک و پاک تقسیم کرده و بعضی از حیوانات را حلال گوشت و بعضی را حرام گشت معرفی کردهاند. و به پیروان خود اجازه دادهاند از حلال گوشت تغذیه کنند و از حرام گوشت اجتناب نمایند این مقاله با هدف بررسی فقهی تفسیری حلیت ماکولات در ادیان ابراهیمی بر مبنای آیه سوم سوره مائده و تعیین دیدگاههای آنان تدوین شده است. در این مطالعه توصیفی حلیت و حرمت ماکولات بررسی شده، و یافتههای تحقیق بیانگر آن است که بعضی از نباتات و گوشت بعضی از حیوانات مناسب ساختمان بدن انسان نبوده و اگر از آنها تغذیه شود باعث عوارض نامطلوب میگردد. وجالب اینکه نه تنها روی بدن آثار خوب و بدی دارد بلکه از نظر معنوی و اخلاقی نیز در روان انسان، آثار نامطلوبی میگذارد. نظر واقعبین اسلام به تمام منافع و مضار جسمی و روانی خوردنیها و آشامیدنیها متوجه است. و در بعضی از موارد، یادآوری مفاسد جسمانی به ضررهای معنوی و روانی آن تصریح شده است، که یکی از مصادیق آیه سوم سوره مائده است که حکم به تحریم ۱۱ چیز از جمله خون، گوشت خوک وارد شده است که اطلاع و به کار بستن آنها موجب سلامت جسم و روان و نتیجه آن سلامتی آحاد بشر و جامعه خواهدبود.
One of the topics of religious teachings is to guide people about nutrition, a person needs food to survive. One of the great services of the divine prophets has been the guidance of mankind over food. The divine prophets have long divided the macula into impure and pure, and introduced some animals as halal meat and some as haram. And they have allowed their followers to eat halal meat and avoid haram meat. In this descriptive study, the solubility and sanctity of the products have been investigated, and the research findings indicate that some plants and meat of some animals are not suitable for the structure of the human body and if they are fed, they will cause undesirable side effects. Interestingly, not only does it have good and bad effects on the body, but it also has adverse effects on the human psyche, both spiritually and morally. The realists of Islam are aware of all the physical and psychological benefits and harms of eating and drinking. And in some cases, the reminder of physical corruption to its spiritual and psychological harms has been specified, which is one of the examples of the third verse of Surah Al-Ma'ida, which states that the sanction of 00 things, including blood, pork, has been announced. They lead to physical and mental health and the result will be the health of human beings and society.
خلاصه ماشینی:
بررسي فقهي تفسيري حليت مأکولات در اديان ابراهيمي برمبناي آيه سوم سوره مائده مهين شهريور١ محمد علي ربي پور 2 تاريخ دريافت : ١٣٩٩/١١/١٩ تاريخ پذيرش : ١٤٠٠/٠٢/٢٥ چکيده يکي از مباحث تعاليم ديني مربوط به راهنمايي مردم درباره تغذيه است ، آدمي براي ادامه زندگي احتياج به غذا دارد.
و به پيروان خود اجازه داده اند از حلال گوشت تغذيه کنند و از حرام گوشت اجتناب نمايند اين مقاله با هدف بررسي فقهي تفسيري حليت مأکولات در اديان ابراهيمي بر مبناي آيه سوم سوره مائده و تعيين ديدگاه هاي آنان تدوين شده است .
در اين مطالعه توصيفي حليت و حرمت مأکولات بررسي شده ، و يافته هاي تحقيق بيانگر آن است که بعضي از نباتات و گوشت بعضي از حيوانات مناسب ساختمان بدن انسان نبوده و اگر از آنها تغذيه شود باعث عوارض نامطلوب مي گردد.
مائده ،٥، ٣ ٣- احکام خوردن گوشت مردار و خوک در دين اسلام و دين يهود مصرف مواردي حرام اعلام شده است بعضي از اين موارد مشترک بين هر دو دين آسماني ميباشد.
ق شيخ صدوق قمّي، ابو جعفر محمد بن علي بن حسين بن موسي بن بابويه ، المقنع ، قم ، مؤسسۀ امام مهديعج ، ١٤١٥ه .
ق شيخ صدوق قمّي، ابو جعفر محمد بن علي بن حسين بن موسي بن بابويه ، الهدايۀ في الأصول و الفروع ، قم ، مؤسسه امام هاديع ،١٤١٨ ه .