چکیده:
ااین مطالعه به ارزیابی اثر نوع مالکیت بر صادرات در صنایع تولید وسایل نقلیه و حملونقل ایران پرداخته است. برای برآورد مدل اقتصادسنجی این مطالعه از تکنیک دادههای ترکیبی پویا و روش گشتاورهای تعمیمیافته دو مرحلهای (روش آرلانو و باند) استفاده شده است. دادههای ترکیبی مورد نظر با توجه به طبقهبندی استاندارد (ISIC) در کدهای 4رقمی مرتبط با صنایع تولید وسایل نقلیه و حملونقل برای دوره 1392-1384 شکل گرفته است. نتایج حاصل از تخمین مدل حاکی از اثر مثبت و معنادار مالکیت خصوصی بر شدت صادرات در صنایع تولید وسایل نقلیه و حملونقل ایران است. همچنین مشخص شد بهرهوری نیروی کار بر صادرات در صنایع مذکور اثر مثبت دارد. با توجه به اثر مثبت متغیر نسبت تعداد بنگاههای خصوصی به کل بنگاهها بر صادرات صنایع فوق، فراهم کردن زمینه ورود برای سایر بنگاههای خصوصی که قصد تولید و صادرات در صنایع تولیدکننده وسایل نقلیه و حملونقل را دارند، میتواند گامی بلند در جهت ارتقای تولید و تجارت خارجی در ایران باشد.
This study is designed to evaluate the effect of private ownership on the export intensity in the manufacturing of vehicles and transport equipment in Iran. Moreover, we examine the effect of competitiveness, firm size and R & D costs variables on exports in these industries. In this regard, GMM method is selected as an estimation method. In this paper, we use the manufacturing of motor vehicles and transport equipment data in Iran for the period of 2004-2012, which is classified at the 4-digit level of the International Standard of Industrial Classification (ISIC). The results show that private ownership in the industry has a positive and significant effect on its export intensity. Our findings indicate that the productivity of the labor force has a positive impact on exports in these industries. According to the results, paying attention to the problems of the export-oriented firms in the industry can be the industry's policy priority. Also easing entry condition for private firms that are planning to exports can improve production and foreign trade.