چکیده:
بیشک یکی از مهمترین پدیدههای هزاره سوم رشد چشمگیر و روزافزون فناوری اطلاعات (IT) وتأثیر آن بر تمام جوانب زندگی بشر، بهویژه کسبوکار است؛ به این دلیل عصر حاضر را عصر انفجار اطلاعات نامیدهاند. این تا حدی است که هر 5 سال و نیم، حجم دانش دو برابر میشود و از سوی دیگر، بسیاری از آنها در کمتر از 4 سال کهنه میشوند. امروزه دانش به منزله یک منبع ارزشمند و استراتژیک و نوعی دارایی برای کسبوکارها مطرح است و ارائه محصولات و خدمات باکیفیت بدون مدیریت و استفاده درست از این منبع ارزشمند، امری سخت و گاه ناممکن است. گزارشها بیانگر آنست که سازمانها از دهه 90 میلادی درپی پیادهسازی مدیریت دانش بودهاند. در کشور ما نیز چند سالی است برخی شرکتها و سازمانها حرکتهایی در زمینه استقرار این سیستمها انجام دادهاند، اما بهنظر میرسد در این راه به نقش مدیریت دانش در دادهکاوی تجارت هوشمند به میزان قابل توجهی پرداخته نشده است. در این مقاله رابطه بین دادهکاوی، تجارت هوشمند و مدیریت دانش بهطور مختصر بررسی میشود و یک مدل به اشتراکگذاری دانش برای افراد جهت بهکارگیری عملی دادهکاوی در زمینه مدیریت دانش و تجارت هوشمند پیشنهاد میگردد. ساختار وبلاگی سیستمهای به اشتراکگذاری دانش برای فرایند دادهکاوی، میتواند بهصورت عملی در بنگاههای اقتصادی جهت تجارت هوشمند بهکار برده شود. در این مقاله پیشنهاد شده است که هر فرایند مهم دادهکاوی در زمینه تجارت هوشمند باید شامل چرخه متمرکز دادهکاوی و چرخه متمرکز توسعه دانش اجزای داخلی تجارت باشد.
خلاصه ماشینی:
محتواي فرايند کامل ارتباط دوطرفه (نه فقط نتايج داده کاوي )، جزئي از دانش سازماني و شامل موارد زيراست : • استاندارد کردن گفتماني عبارات و مفاهيم داده کاوي ؛ • تعاريف مشکل ؛ • مستندات داده کاوي ؛ • منابع و مراجع داده کاوي ؛ • اقدامات و نتايج به دست آمده ؛ براي جمع بندي ارتباطات دوطرفه پيچيده بين کارکنان داده کاوي ، رابطه بين استخراج کننده هاي داده و اجزاي داخلي تجارت و بهترين جنبه کاربردهاي داده کاوي با استفاده از يک مدل دوچرخه اي مورد بررسي قرار داده شده است .
در چرخه متمرکز توسعه دانش جز داخلي تجارت ٧، چهار مرحله وجود دارد: - برنامه ريزي و به اشتراک گذاري دانش ، در اين مرحله به افراد ايفاکننده نقش هاي اجزاي داخلي تجارت ، نتايج قبلي داده کاوي تفهيم مي شود و به استخراج کننده ها کمک مي کنند تا وظايف و اهداف جديد داده کاوي را تنظيم کنند.
Business Insider Centered Knowledge Development Cycle - اقدام يا نهادينه کردن ، هدف نهايي داده کاوي اين است که اقدامات انجام شده توسط اجزاي داخلي تجارت را پشتيباني کند.
Change (2007), "Linking knowledge Management and Innovation Management in E-Business", International Journal of Innovation and Learning, Vol. 4, No. 2, PP.
(2013), Data Management in Cognitive Financial Systems, International Journal of Information Management, Vol. 33, PP.
R. Goncalo (2008), "Organizational Knowledge and Industry Dynamism: an Empirical Analysis", International Journal of Innovation and Learning, Vol. 5, No. 1, PP.
Y. Chen (2008), "Consolidating the Strategic Alignment Model in Knowledge Management", International Journal of Innovation and Learning, Vol. 5, No. 1, PP.