چکیده:
مفهوم نوآوری رایگان در مقایسه با سایر نوآوریها مورد غفلت زیادی قرار گرفته است. لذا، واکاوی تعریفهای موجود و ارائه تعریفی واضح، یکپارچه و جامع از نوآوری رایگان ضرورتی اجتنابناپذیر است که میتواند به برداشت و درک مشترک و منطقی از آن کمک نماید. بدین منظور پژوهش حاضر در پی تبیین تحلیلی ـ منطقی (تعریف، پیشینه، تمایز و تشابه، انتشار و گسترش) نوآوری رایگان است. در این پژوهش، بهمنظور دستیابی به غنای تئوریک برای تدوین مدل نهایی2 کتاب، ۳۲ سایت مورد تایید نخبگان حوزه، حداقل ۴۱ مقاله مورد تحلیل قرار گرفت. برای دستیابی به تعریف منتخب، مولفههای تمایز و تشابه، عوامل محدودکننده انتشار و راهکارهای برطرف ساختن کمبود انتشار منتخب از روش دلفی فازی استفاده گردید. درمجموع، 16 مصاحبه طی 3 دوره دلفی با 6 خبره برای رسیدن به نقطة اشباع صورت گرفته است. از میان 6 مولفه مطرح شده برای تعریف نوآوری رایگان، سه مولفه رد و سه مولفه مورد تایید خبرگان واقع شد که در نهایت تعریف منتخب نوآوری رایگان از نظر خبرگان، نوآوریهایی است که توسط مصرفکنندگان با هزینهی شخصی، بدون محدودیت زمانی و مکانی و به طور اختیاری توسعه یافته است. از میان 17 مولفه مطرح شدهی تمایز نوآوری رایگان از سایر نوآوریها، عدم وجود معاملات جبرانی و مالی، عدم محافظتها از طرحها، توجه به کسب ارزش و پاداش از جانب خود، عدم ریسک ناشی از توزیع دانش مهمترین مولفههای تمایز مورد تایید خبرگان محسوب شدند. در بخش دلفی فازی یافتن محدودیتهای گسترش و انتشار نوآوری رایگان، در نهایت محدودیتهای قانونی و حقوقی، ارزش زیاد نوآوری از نظر عموم، عدم تمایل به سرمایهگذاری بهینه، عدم اعتماد به نفس نوآوران رایگان، موانع فرهنگی و اجتماعی به ترتیب بهعنوان مهمترین محدودیتهای انتشار نوآوری رایگان مطرح شدند.
the concept of free innovation in comparison with other innovation has been neglected. therefore, the analysis of available definitions and a clear, unified definition of free innovation is an inevitable necessity that can help to get a shared understanding and understanding of it for this purpose, the present study seeks to explain the analytical - logical explanation (definition, background, differentiation, similarity, propagation and expansion)of free innovation in this study, at least 41 articles were analyzed in order to obtain theoretical richness to formulate the final model of 2 books, 32 sites approved by the elites.
to achieve the selected definition, differentiation and similarity elements, emission constraining factors and solutions to solve the selected diffusion are used by fuzzy delphi method overall, 16 interviews were conducted over three delphi rounds with 6 experts to reach the saturation point
among the six components proposed for the definition of free innovation, three components were rejected and three components approved by experts, in the end, the chosen definition of free innovation from the opinion of experts is innovation that has been developed by consumers with personal cost, no time and place constraints.
among the 17 components of free innovation from other innovation, lack of compensation and financial transactions, lack of protection of schemes, lack of protection from the design, lack of risk due to the distribution of important knowledge were considered by experts. in the fuzzy delphi section finding free zones and diffusion of free innovation finally, legal and legal constraints, the great value of innovation in terms of the general, lack of desire for optimal investment, lack of self - esteem for free innovators, cultural and social barriers, thus, free innovation was introduced as the most important limitation of free innovation.