چکیده:
هدف: هدف این تحقیق تدوین الگوی عوامل موثر برصخره شیشهای مدیریت بانوان درسازمانهای ورزشی ایران میباشد. روش شناسی: این تحقیق با ماهیت اکتشافی است که برای ارائه یک مدل نظام مند و شماتیک از یافتههای برخاسته از دادههای کدگذاری شده، سعی شده است که ازرویکرد نظریه داده بنیاد که توسط گلیزر ارائه شده، استفاده شود. جهت نمونهگیری برای انجام مصاحبههای عمیق از روش نمونهگیری هدفمند وتکنیک نمونهگیری گلوله برفی استفاده شده است. درمجموع 13 مصاحبه باخبرگان ومتخصصان انجام شد وتاجایی ادامه یافت که پژوهش به اشباع نظری وکفایت رسید. دادهها در بخش کیفی از طریق مطالعه ی کتابخانهای و مصاحبههای کیفی جمع آوری و به روش کد باز، محوری و انتخابی مورد تحلیل قرارگرفته است و سپس در بخش کمی از طریق توزیع پرسشنامه به تعداد 40 نفر از متخصصین و نخبگان ورزشی از روش تحلیل واریانس فریدمن جهت رتبه بندی ابعاد استفاده شده است. یافتهها: نتایج بدست آمده به ترتیب اولویت بندی مولفهها عبارتند از ویژگیهای جنسیتی، اجتماعی وفرهنگی، روانشناختی، سازمانی و مدیریتی، تفاوتهای شخصیتی، فردی و خانوادگی، اخلاقی و حقوقی میباشد که بر همین اساس الگوی عوامل موثر برصخره شیشهای مدیریت بانوان درسازمانهای ورزشی ایران تدوین شد. نتیجهگیری: پیشنهاد میشود سازمانهای ورزشی به منظور استفاده از همه ی ظرفیتهای زنان در مدیریت فوقانی آن سازمانها، نتایج این تحقیق را مبنای تصمیمگیریهای خود قرار دهند تا بتوانند کارکردهای خود را ارتقاء دهند
The purpose of this work was to develop a model of factors affecting the glass rock of women's management in the Iranian sports organizations. The research method was the grounded theory with the Glaser approach. The targeted sampling method and the snowball technique were used for sampling for the in-depth interviews. A total of 13 interviews with experts were conducted, and continued until the research work reached a theoretical saturation and adequacy. The results obtained in order of priority of components were gender, social and cultural characteristics, psychological, organizational and managerial, personality differences, individual and family, and moral and legal, based on which the model of effective factors on the glass rock of women's management in the Iranian sports organizations was developed.
Introduction
The issue studied in the present work was why, although women make up half of the society's human resources and have the potential to increase the level of productivity of the society, their presence in the management jobs of the society, especially Iranian sports organizations, is insignificant. Due to the importance of the issue and in order to help the women sports community of our country, it is necessary to try to identify and eliminate the factors affecting the glass rock of women's management in the Iranian sports organizations. In this way, while identifying its causes, trying to take a deep and comprehensive look to provide the effective solutions, the bed of this rock is broken, and we see a more prominent presence of women in the middle and higher levels of management of our country's sports organizations in Iran.
خلاصه ماشینی:
يافته ها: نتايج به دست آمده به ترتيب اولويت بندي مؤلفه ها عبارتند از ويژگيهاي جنسيتي، اجتماعي و فرهنگي، روانشناختي، سازماني و مديريتي، تفاوت هاي شخصيتي، فردي و خانوادگي، اخلاقي و حقوقي که بر همين اساس الگوي عوامل مؤثر بر صخره شيشه اي مديريت بانوان در سازمان هاي ورزشي ايران تدوين شد.
مطالعاتي که يو١ و همکاران (٢٠١٨) در اين زمينه انجام داده اند، دريافتند که زنان در سطح مديريت ارشد، بسيار مؤثر عمل ميکنند و عملکرد سازمان را بهبود ميبخشند؛ اما به دليل وجود سقف شيشه اي، کمتر از توانايي آن ها استفاده شده و معمولا در پست هاي پايين تر ابقاء ميشوند (١١).
The final model of the glass rock of women's management in Iranian sports organizations 162 بحث و نتيجه گيري در بررسي اين پژوهش چارچوب کلي عوامل مؤثر بر صخره شيشه اي مديريت زنان در سازمان هاي ورزشي ايران مشتمل بر هفت مؤلفه ميباشد که با توجه به اولويت بندي آن ها عبارتند از رتبه اول ويژگيهاي جنسيتي، رتبه دوم عوامل اجتماعي و فرهنگي، رتبه سوم روانشناختي، رتبه چهارم سازماني و مديريتي، رتبه پنجم تفاوت هاي شخصيتي، رتبه ششم فردي و خانوادگي، رتبه هفتم اخلاقي و حقوقي است .
اين عوامل باعث به وجود آمدن موانع مؤثر بر صخره شيشه اي مديريت زنان در سازمان هاي ورزشي ايران شده است .