چکیده:
بررسیهای مختلف نشان میدهد که مفهوم سرمایه اجتماعی در تحلیلهای اقتصادی و اجتماعی و توسعه جوامع مطرح شده است، در همین راستا تلاش شده تا چگونگی ارتباط میان سرمایه اجتماعی (درون و برون)، سازمانی بر توسعه مدیریت دانش و نیز ابعاد سرمایه اجتماعی شامل (بعد شناختی، بعد ساختاری و بعد رابطهای)، را با پنج فعالیت اصلی مدیریت دانش شامل (کسب دانش، ثبت دانش، انتقال «تسهیم» دانش، خلق دانش و کاربرد دانش)، را بررسی و میزان تاثیرگذاری سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش در سازمانها را مورد آزمون قرار دهد. جامعه آماری این تحقیق در بخش درون سازمانی، مدیران و کارشناسان سازمان و شرکتهای مورد نظر تحقیق، و در بخش برون سازمانی مراجعه کنندگان (مشتریان)، سازمانهای مورد نظر تحقیق تشکیل میدهند. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظرگردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی میباشد. روش جمعآوری دادهها، کتابخانهای- میدانی است. ابزار مورد استفاده این تحقیق دو پرسشنامه، محقق ساخته بود، که روایی محتوایی پرسشنامه توسط، متخصصین و اساتید، مورد تایید قرار گرفت. پایایی آن نیز پس از اجرای آزمایشی بین 93 نفر از نمونه گیران از طریق ضریب آلفای کرانباخ (94%)، محاسبه گردید. جهت انجام این پژوهش از روش نمونهگیری تصادفی ساده، و برای بررسی ارتباط بین سرمایه اجتماعی و توسعه مدیریت دانش از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است. همسو با فرضیات تحقیق، ضرایب همبستگی نشان میدهد برای ارتقای مدیریت دانش در سازمانها باید سرمایه اجتماعی (درون و برون)، سازمانی را افزایش داد و بین سرمایه اجتماعی و مولفههای آن و توسعه مدیریت دانش و مولفههای آن رابطهی معناداری وجود دارد.
Various studies show that the concept of social capital has been proposed in economic and social analyses and
the development of societies, in this regard, attempts have been made to establish the relationship between social
capital (inside and outside), an organization on knowledge management development as well as dimensions of
social capital including (cognitive dimension, structural dimension and relational dimension), with five main
activities of knowledge management including (knowledge acquisition, knowledge registration, knowledge
sharing transfer, knowledge creation, and The application of knowledge examines and tests the impact of social
capital on knowledge management in organizations. The statistical population of this research is in the internal
section, managers and experts of the organization and the companies in question, and in the external section of
the clients (customers), the organizations in question are formed. The present study is descriptive-survey and
correlational in terms of purpose and in terms of data collection. Data collection method is library-field. The
instrument used in this study was two questionnaires, which confirmed the content validity of the questionnaire
by experts and professors Its reliability was calculated among 93 samplers by Cranbach alpha coefficient (94%).
In order to conduct this research, simple random sampling method was used and Pearson correlation test was
used to investigate the relationship between social capital and knowledge management development.In line with
research hypotheses, correlation coefficients show that in order to promote knowledge management in
organizations, social capital (inside and outside) should be increased and there is a significant relationship
between social capital and its components and development of knowledge management and its components.
خلاصه ماشینی:
H) رد و فرضیه تحقیق (H1) تأیید شده و با اطمینان تقریباٌ 99 درصد میتوان گفت که بین سرمایه اجتماعی درون سازمانی و توسعه مدیریت دانش رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
H) رد و فرضیه تحقیق (H1) تأیید شده و با اطمینان تقریباٌ 99 درصد میتوان گفت که بین بعد شناختی سرمایه اجتماعی درون سازمانی و توسعه مدیریت دانش رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
H) رد و فرضیه تحقیق (H1) تأیید شده و با اطمینان تقریباٌ 99 درصد میتوان گفت که بین بعد ساختاری سرمایه اجتماعی درون سازمانی و توسعه مدیریت دانش رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
H) رد و فرضیه تحقیق (H1) تأیید شده و با اطمینان تقریباٌ 99 درصد میتوان گفت که بین بعد رابطهای سرمایه اجتماعی درون سازمانی و توسعه مدیریت دانش رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
H) رد و فرضیه تحقیق (H1) تأیید شده و با اطمینان تقریباٌ 99 درصد میتوان گفت که بین سرمایه اجتماعی برون سازمانی و توسعه مدیریت دانش رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
H) رد و فرضیه تحقیق (H1) تأیید شده و با اطمینان تقریباٌ 99 درصد میتوان گفت که بین بعدشناختی سرمایه اجتماعی برون سازمانی و توسعه مدیریت دانش رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
H) رد و فرضیه تحقیق (H1) تأیید شده و با اطمینان تقریباٌ 99 درصد میتوان گفت که بین بعدشناختی سرمایه اجتماعی برون سازمانی و توسعه مدیریت دانش رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
H) رد و فرضیه تحقیق (H1) تأیید شده و با اطمینان تقریباٌ 99 درصد میتوان گفت که بین بعد رابطهای سرمایه اجتماعی برون سازمانی و توسعه مدیریت دانش رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.