چکیده:
خانواده یکی از مولفههای کلیدی است که در رفتار و نگرش انسانها نقشی اساسی و تعیین کننده به شمار میرود و تنها وسلیۀ ارتباطی با سایر نهادهای اجتماعی خانواده است که به عنوان عضو کوچک سهم بزرگی در اجتماع را ایفا میکند. این نهاد کوچک و موثر گاه مورد تهدید و آسیب قرار گرفته و افراد آن را با مشکلات زیادی روبرو خواهد کرد، یکی از این مشکلات پدیدۀ طلاق است و به تبع آن کودکان و دانش آموزان آسیب پذیرترین این قشر هستند که بر آموزش و یادگیری آنان در مدرسه تاثیر زیادی دارد و گاها جبرانناپذیر است. طلاق به معنی پایان قانونی ازدواج و جدا شدن همسران از یکدیگر است و معمولا وقتی اتفاق میافتد که استحکام رابطه زناشویی از بین میرود و میان زن و شوهر ناسازگاری و تنش وجود دارد. این پدیده اجتماعی بر روی سایر پدیدهها و عوامل جامعه تاثیری مخرب و غیرقابل جبران بر جای میگذارد. با استناد به نتایج برخی تحقیقات علمی میتوان استدلال کرد که در بروز آسیبهای اجتماعی موثرترین عوامل، عامل طلاق است. در این مقاله که به روش توصیفی و تحلیلی و بر مبنای مطالعات کتابخانهای صورت گرفته است برآنیم به برخی از مسائل و مشکلات دانشآموزانی که والدین آنان از هم طلاق گرفتهاند، بپردازیم و به مشکلات و آسیبهای آموزش آن بپردازیم. نتایج این جستار نشان میدهد که کودکان متعلق به خانوادههای طلاق از نظر درسی ضعیفتر از کودکان دارای پدر و مادر هستند.
Family is one of the key components that plays an essential and decisive role in human behavior and attitude and
is the only relationship with other social institutions of the family that plays a large role in society as a small
member. This small and effective institution is sometimes threatened and damaged and its people will face many
problems, one of these problems is the phenomenon of divorce and consequently children and students are the
most vulnerable of this group, which has a great impact on their education and learning in school and sometimes
it is irreparable. Divorce means the legal end of marriage and separation of spouses, and usually occurs when the
strength of the marital relationship disappears and there is inconsistency and tension between the husband and
wife. This social phenomenon has a destructive and irreparable effect on other phenomena and factors of society.
Based on the results of some scientific researches, it can be argued that in the occurrence of social damages, the
most effective factors are divorce. In this paper, which has been done by descriptive and analytical method based
on library studies, we aim to deal with some of the problems and problems of students whose parents are
divorced and to address the problems and harms of its education. The results of this study show that children
belonging to divorced families are weaker in terms of curriculum than children with parents.
خلاصه ماشینی:
تأثیر طلاق والدین بر آموزش و یادگیری دانشآموزان اکرم رشیدی1، فاطمه سادات حسینی2 1 دانشجو دکتری علوم اقتصادی، دبیر ریاضی مقطع متوسطه آموزش و پرورش خراسان رضوی، ناحیه 7 مشهد 2 مدیر مقطع ابتدایی، ناحیه 2 مشهد چکیده خانواده یکی از مولفههای کلیدی است که در رفتار و نگرش انسانها نقشی اساسی و تعیین کننده به شمار میرود و تنها وسلیۀ ارتباطی با سایر نهادهای اجتماعی خانواده است که به عنوان عضو کوچک سهم بزرگی در اجتماع را ایفا میکند.
این نهاد کوچک و موثر گاه مورد تهدید و آسیب قرار گرفته و افراد آن را با مشکلات زیادی روبرو خواهد کرد، یکی از این مشکلات پدیدۀ طلاق است و به تبع آن کودکان و دانش آموزان آسیب پذیرترین این قشر هستند که بر آموزش و یادگیری آنان در مدرسه تأثیر زیادی دارد و گاها جبرانناپذیر است.
دانشآموزان خانوادههای مطلقه نسبت به دانشآموزان خانوادههای غیر مطلقه دچار افت تحصیلی هستند طلاق به عنوان یک عامل زمینهساز برای افسردگی و عزت نفس پایین فرزندان این خانودهها مطرح میباشد 5- انس گرفتن به فضای مجازی و اینترنت گسترش فضای مجازی در حوزه رابطه فرزندان و والدین نیز تغییراتی بوجود آورده است که از جمله آن به کاهش نقش خانواده به عنوان مرجع، کاهش ارتباط والدین با فرزند، شکاف نسلی به دلیل رشد تکنولوژی، از بین رفتن حریم بین فرزندان و والدین و ایستادن در برابر یکی از والدین یا هر دو را میتوان نام برد.