چکیده:
ازجمله مسائل و معضلاتی که در نظام آموزشی ما وجود دارد مسئله «افت تحصیلی» است. افت تحصیلی امروزه یکی از نگرانیهای مهم خانواده و دستاندرکاران تعلیم و تربیت است. این دغدغه بیشتر به دلیل وابستگی آینده فرزندان به میزان توفیق آنان در تحصیل است. همهساله تعداد زیادی از دانشآموختگان در کشورهای مختلف جهان با پدیدهای به نام «افت تحصیلی» مواجهاند افت تحصیلی علاوه بر آثار سوء اقتصادی در سطح ملی، تاثیر ناگواری بر سلامت روانی دانشآموزان داشته، نگرانیهایی را برای خانوادهها به دنبال دارد. شناخت و بررسی انواع افت تحصیلی و تحقیق در زمینه علل و عوامل به وجود آورنده آنها میتواند اطلاعات دقیق و جامعی از خصوصیت نارسائیها و معایب نظام موجود آموزش و پرورش را به ما ارائه دهد. در این مقاله که با روش توصیفی و تحلیلی و بر مبنای مطالعات کتابخانهای صورت گرفته است برآنیم به بررسی چهار عامل موثر در افت تحصیلی دانشآموزان بپردازیم.
One of the problems and problems in our educational system is "academic failure". Academic failure is one of
the most important concerns of family and education practitioners today. This concern is mostly due to the future
dependence of children on their success in education. Every year, a large number of graduates in different
countries of the world are faced with a phenomenon called "academic failure", in addition to the adverse
economic effects at the national level, has an adverse effect on students' mental health and causes concerns for
families. Understanding and investigating the types of academic failure and research on the causes and causes of
them can provide us with accurate and comprehensive information about the characteristics and disadvantages of
the existing education system. In this paper, which has been done by descriptive and analytical method based on
library studies, we aim to investigate the four factors affecting students' academic failure.
خلاصه ماشینی:
بررسی عوامل افت تحصیلی در مدارس دورهی متوسطه دوم نسرین چالیک کارشناس ارشد مهندسی عمران، معاون آموزشگاه، متوسطه دورهی دوم، آموزش و پرورش شهرستان حمیدیه چکیده ازجمله مسائل و معضلاتي كه در نظام آموزشي ما وجود دارد مسئله «افت تحصيلي» است.
در نظام فعلی آموزش و پرورش کشور ما نیز افت تحصیلی به صورتهای مختلف یکی از معظلات کمرشکن محسوب شده و توجه دستاندرکاران تعلیم و تربیت کشور را به خود معطوف داشته است.
افت تحصیلی کیفی عبارت است از اینکه نباید نظام آموزشی تنها به انباشتن ذهن دانشآموز از معلومات همت گمارد، بلکه باید آنها را برای زندگی فردی و اجتماعی آماده سازد.
4-بررسی عوامل مؤثر در افت تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه دوم به معناي تغییر عملکرد دانشآموز از سطح مطلوب به سطح نامطلوب است و به صورتهاي کمی و کیفی وجود دارد.
این نظام نقش موثري در ابعاد اقتصادي، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه دارد، شناخت تواناییها، نیازها، ناسازگاريها و ویژگیهاي رفتاري و خصوصیات روانی نوجوانان از اهمیت ویژهاي برخوردار است و رفتارهاي بهنجار و نابهنجار آنها باید تشخیص داده شود و در برنامهریزيها، انتظاراتی مطابق با شرایط آنان در نظر گرفته شود یکی از اشکالات عمده که تأثیر بازدارنده و مهم بر کارآمدی و پویایی افراد دارد و از شکلگیری هویت سالم و نیز شکوفایی استعدادها و قوای فکری و عاطفی در آنان جلوگیری میکند، مشکل برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران کم رویی است.
افت تحصیلی یکی از نگرانیهای مهم خانواده و دستاندرکاران تعلیم و تربیت است که این پدیده علاوه بر زیانهای هنگفت اقتصادی آثار سوء بر سلامت روانی دانشآموزان داشته، نگرانی نامطلوبی برای خانوادهها به دنبال دارد.