چکیده:
بیان مسئله
از اواخر امپراتوری عثمانی روند مدرن سازی در کلیه زمینه های اجتماعی، اقتصادی، نظامی و هنری در ترکیه آغاز شد و در دوران جمهوری تبلیغات وسیعی جهت تشویق هنرمندان ترک به استفاده از دستاوردهای هنر غرب به راه افتاد. این مسیله سبب شد هنرهای سنتی از جمله نگارگری عثمانی به حاشیه رود. با این وجود در دهه های اخیر شاهد گرایش دوباره بسیاری از هنرمندان ترک به نگارگری بوده ایم که به نظر می رسد زبانی نو دارد و با اهداف متفاوتی از دوران گذشته شکل گرفته است.
هدف پژوهش
بررسی تاثیرپذیری هنر معاصر ترکیه از شاخصه های نگارگری سنتی عثمانی.
روش پژوهش
شیوه تاریخی-تحلیلی با رجوع به اسناد تاریخی و مطالعه آثار هنرمندان شاخص در زمینه استفاده از عناصر نگارگری عثمانی.
نتیجه گیری
گرایش به هنرهای سنتی که با ایجاد جنبش های ملی گرایی، خواست اجتماعی و تشویق نهادهای هنری آغاز شد، موجب شد تا هنرمندان بسیاری در پی احیای فرهنگ ملی و دستیابی به هویت و نیز با فرض دست یافتن به زبانی نو جهت بیان مسایل روز، رویکردی دوباره به هنر نگارگری داشته باشند. مقایسه این آثار از لحاظ محتوا و ساختار با آثار گذشته نشان داد که برخلاف نگارگری سنتی که در خدمت بیان رویدادهای درباری و تصویرسازی متون ادبی و تاریخی بود، آثار معاصر به رغم تاثیرپذیری از ساختار و مولفه های تصویری گذشته، بیشتر در پی بیان موضوعات سیاسی، اجتماعی و روزمره برآمده است. علاوه بر این، شاخصه های نگارگری در دوران معاصر بر رسانه های جدید دیگری چون چیدمان، انیمیشن، فیلم و... نیز تاثیر گذاشته است
خلاصه ماشینی:
باززایی نگارگری با زبان نو در ترکیۀ دوران معاصر (از 1900 تا کنون) چکیده: بیان مسئله: از اواخر امپراتوری عثمانی روند مدرنسازی در کلیه زمینههای اجتماعی، اقتصادی، نظامی و هنری در ترکیه آغاز شد و در دوران جمهوری تبلیغات وسیعی جهت تشویق هنرمندان ترک به استفاده از دستاوردهای هنر غرب به راه افتاد.
روش پژوهش: شیوه تاریخی-تحلیلی با رجوع به اسناد تاریخی و مطالعه آثار هنرمندان شاخص در زمینه استفاده از عناصر نگارگری عثمانینتیجهگیری: گرایش به هنرهای سنتی که با ایجاد جنبشهای ملیگرایی، خواست اجتماعی و تشویق نهادهای هنری آغاز شد، موجب شد تا هنرمندان بسیاری در پی احیای فرهنگ ملی و دستیابی به هویت و نیز با فرض دستیافتن به زبانی نو جهت بیان مسائل روز، رویکردی دوباره به هنر نگارگری داشته باشند.
پایان نامهای با عنوان The Evolution of Turkey’s Contemporary Art Scene Infrastructural Transformation and Globalization in an Emerging Market به معنای « تکامل زیرساختهای هنر معاصر ترکیه و جهانی سازی در یک بازار در حال ظهور» در سال 2011 توسط اسرا ماری بالدوین 58 در دانشگاه هنر ساوانا ایالات متحده، در مقطع کارشناسی ارشد هنر، در بردارنده سیر تحولات نقاشی ترکیه از اواخر عثمانی تا مدرن سازی است و نام و آثار بسیاری از هنرمندان ترکیه در سبکهای غربی را در بر دارد، اما در این پایان نامه به نگارگری معاصر اشارهای نشده است.
com - شاخصههای ساختاري-بياني نگارگریِ دوران معاصر با توجه به عوامل تاریخی تأثیرگذار بر نقاشی ترکیه که از اواخر عثمانی تا دوران جمهوری ذکر شد و نیز تأثیرپذیری هنرمندان از هنرهای غربی در طول این مدت، پرواضح است که رویکرد دوباره به نگارگری تفاوتهایی نسبت به گذشته یافت و هنرمندانی که اکنون با هنر غرب نیز آشنایی یافته بودند، رویکرد نوینی به نگارگری سنتی در پیش گرفتند.