چکیده:
هدف
هدف اصلی در این پژوهش بررسی و تعیین نوع و فراوانی مشاغل مطرح شده در کتابهای داستان اجتماعی و دانش اجتماعی کودکان (گروه سنی الف، ب و ج) طی سالهای 90-1380 میباشد. همچنین تعیین فراوانی مردان و زنان در مشاغل مطرح شده در این کتابها مورد نظر است.
روش پژوهش: برای تعیین جامعه پژوهش، لیست عناوین کتابهای داستان اجتماعی از سایت کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و لیست عناوین کتابهای دانش اجتماعی از کتابشناسیهای توصیفی و تحلیلی تهیه شده توسط شورای کتاب کودک، استخراج شد. تعداد کتابهای داستان اجتماعی 219 عنوان و کتابهای دانش اجتماعی 359 عنوان بود. بر اساس نمونهگیری به وسیله جدول مورگان، 140 کتاب داستان اجتماعی و 186 کتاب دانش اجتماعی انتخاب شد. به عبارتی نمونه آماری متشکل از 326 کتاب میباشد. با توجه به ماهیت موضوع تحقیق، روش تحلیل محتوای توصیفی به کار گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای به دست آمده از طبقه بندی استاندارد بین المللی مشاغل، استفاده شد و مشاغل استخراج شده از کتابهای مورد پژوهش، در گروههای عمده شغلی این طبقه بندی قرار گرفت.
یافته ها
به طور کلی نتایج حاصل نشان میدهد؛ در کتابهای داستان اجتماعی، گروه شغلی «متخصصان» با 38. 9 درصد دارای بیشترین فراوانی و گروه «کارکنان امور اداری و دفتری» با 4. 1 درصد و دارای پایینترین فراوانی میباشند. همچنین در کتابهای دانش اجتماعی، گروه شغلی «متخصصان» با 48. 2 درصد دارای بیشترین فراوانی و گروههای «کارکنان امور اداری و دفتری» و «کارگران ساده» با 2. 1 درصد دارای پایینترین فراوانی هستند. (گروه «نیروهای مسلح» در همه جداول دارای فراوانی صفر بود).
نتیجه گیری
بررسیها حاکی از آن است که در این کتابها به همه مشاغل به یک میزان توجه نشده و تاکید بیش از حد بر روی گروه «متخصصان»، فراوانی بیشتر مشاغل نیازمند به تحصیلات دانشگاهی را در این گروه از کتابها به دنبال دارد. فراوانی بیشتر گروه متخصصان، به علت فراوانی بالای مشاغل مربوط به معلم و پزشک میباشد.
Purpose
The main aim of this research is to investigate situation of the jobs in children and young adults’ social stories and social science books during 1380 to 1390.
Methodology
Determination of statistical population is based on: 1-Social story books that are extracted from intellectual center for children and young adults reference library.2-Social science books that are extracted from children's book council bibliography.The number of social story books are 219 and the number of social science books are 359.Based on Morgan table, 140 social story books and 186 social science books were inspected through descriptive content analysis. For analyzing data, The standard International classification of occupations (ISCO) was used. Resulted Jobs of researched books were classified according to ISCO.
Findings
Final results show that in social story books, “expert” group with 38.9 percent had maximum frequency and “personnel of office affairs” group with 4.1 percent has minimum frequency. Also in social science books, “expert” group with 48.2 percent had maximum frequency and “personnel of office affairs” and “simple workers” groups with 2.1 percent had minimum frequency. (Armed forces group statistic is zero in all tables.)
Conclusion
This research shows that in the studied books, all of jobs have not been introduced. More attention on expert groups in the studied books has more frequency and for the same jobs higher education is needed.
خلاصه ماشینی:
در ادامه او نیز با توجه به فراوانی و تنوع چشمگیر مشاغل در سطح جامعه نتیجه گرفته است که اشاره به ٧٥ عنوان شغلی در کتاب های درسی این دو مقطع تحصیل ناکافی می باشد.
فاتحی (٢٠١٠ ,Ftehi) در پایان نامه دیگری تحت عنوان «بررسی مفاهیم شغلی موجود در کتاب های درسی دوره ابتدایی و راهنمایی تحصیلی سال ٢٠١٠ و مقایسه آن با مشاغل موجود در جامعه ص ، در بررسی مفاهیم شغلی چنین نتیجه گیری کرده است که ، در کتاب های دوره ابتدایی ، گروه های شغلی «کارگران ساده ص ، «صنعتگران و کارکنان مشاغل مربوط ص ، «کارکنان خدماتی و فروشندگان ص دارای بیشترین درصد فراوانی و گروه های شغلی «کارکنان امور اداری و دفتریص ، «تکنسین ها و دستیاران ص و «نیروهای مسلح ص درای کمترین درصد فراوانی می باشند.
جدول ٢: توزیع فراوانی گروه های عمده شغلی در کتاب های دانش اجتماعی به تفکیک گروه سنی (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به جدول ٢، در گروه سنی الف دو مورد مشاهده شده ، مربوط به گروه «متخصصان ص می باشد.
باید توجه داشت که فراوانی بالای گروه عمده شغلی «متخصصان ص ، در هر دو گروه کتاب های داستان اجتماعی و دانش اجتماعی، به علت فراوانی بالای مشاغل مربوط به پزشک و معلم در این گروه عمده شغلی می باشد.
جدول ٦: توزیع فراوانی جنسیت در مشاغل مشاهده شده در کتاب های دانش اجتماعی (به تصویر صفحه مراجعه شود) چنانچه مشاهده میشود، بیشترین نویسندگان در این حوزه نیز مربوط به گروه مردان میباشد.