چکیده:
برنامه ریزی توسعه ی گردشگری میتواند باعث تحرک بخشی به رشد اقتصادی و همچنین برنامه ریزی کاربری زمین و جذب افراد به مناطقی که گردشگری در آنجا توسعه یافته است شود. از این رو، برای توسعه ی گردشگری روستایی شناسایی سیستم گردشگری مناسب امری ضروری است. لذا، پژوهش حاضر با هدف تحلیل سلسله مراتبی سیستم های گردشگری و انتخاب مناسبترین سیستم گردشگری در روستاهای هدف گردشگری شهرستان بویراحمد انجام گرفت. روش اتخاذ شده در این پژوهش تحلیلی با هدف کاربردی بود. داده های مورد نیاز با نظرخواهی از متخصصان حوزه ی گردشگری و نخبگان محلی در منطقه ی مورد مطالعه (١٢=n) بدست آمد. ابزار جمع آوری دادهها مصاحبه ی ساختارمند و پرسشنامه بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) در محیط نرم افزار Expert Choice انجام گرفت. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که، سیستم گردشگری بوم گردی، وزن و جایگاه بالاتری نسبت به دیگر سیستم های گردشگری دارد و مناسب ترین گزینه برای توسعه ی گردشگری در منطقه ی مورد مطالعه به شمار میرود. پس از آن گردشگری کشاورزی، گردشگری مذهبی و فرهنگی به ترتیب در اولویت های دوم تا چهارم قرار دارند و در آخر گردشگری ورزشی پایین ترین اولویت را به خود اختصاص داده است.
خلاصه ماشینی:
اما نکته ي حائز اهميت آن است که با وجود اينکه در اين شهرستان جاذبه هاي مختلف گردشگري و روستاهاي هدف گردشگري زيادي از جمله روستاهاي (دهنو، شهنيز، تنگ تامرادي، مختار و منصورخاني کاکان ) وجود دارد (سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان کهگيلويه و بويراحمد، ١٣٩٥) اما تاکنون ارزيابي دقيقي در زمينه ي اين که وضعيت کلي سيستم گردشگري در روستاهاي مذکور چگونه باشد؟ و يا اين که چه نوع سيستم گردشگري براي پياده سازي در منطقه ي مورد نظر اولويت داشته باشد؟ صورت نگرفته است .
؛ ٤- دسترسي به پمپ بنزين و پمپ گاز ١- در دسترس بودن بروشورها، کتاب هاي راهنما و مجلات سفر براي گردشگران ؛ ٢- کاتسوني ٨ (٢٠١٧)، حسيني و سازور تبليغات از طريق تابلوها و اعلانات راهنما نصب شده در سطح منطقه ؛ ٣- تبليغات از طريق 9 (١٣٩٠)، جزدزوسکا و جگوسزوسکا راديو و تلويزيون (مستند و اخبار)؛ ٤- استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات و تبليغات از (2017) طريق امکانات فضاي مجازي نظير کانال هاي تلگرامي و غيره ١- هماهنگي فعاليت هاي سازمان هاي مختلف دست اندرکار نظير ميراث فرهنگي، دهياري، راهداري و غيره ؛ ٢- ارائه تسهيلات بانکي به متقاضيان راه اندازي خدمات گردشگري و تسهيل روند آنها؛ ٣- ساخت و گسترش تاسيسات زيربنايي نظير واحدهاي پذيرائي و اقامتي، حسيني و سازور (١٣٩٠) توليد و عرضه صنايع دستي، تفريحي و ورزشي و غيره ؛ ٤- برگزاري تورهاي ورزشي عمومي نظير اسکي، کوهپيمايي ، دوچرخه سواري و غيره ؛ ٥- احداث بازارهاي سنتي و مراکز خريد تخصصي مختلف مثل فروشگاه هاي صنايع دستي و توليدات روستايي ٣- روش تحقيق اين پژوهش ، به لحاظ هدف کاربردي، از نظر ميزان و درجه ي کنترل متغيرها ميداني و از نظر پارادايم ، جزء تحقيقات کيفي ميباشد.
1 Farm-Tourism 2 Forbord 3 Religious Tourism 4 Rubright 5 Fatimah 6 Dimitrov & Petrevska 7 Rajaratnam 8 Katsoni 9 Jazdzewska & Jagnuszewska 3 جامعه ي آماري پژوهش شامل کارشناسان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و نخبگان محلي (افراد مطلع نظير شورا، دهيار و غيره ) در روستاهاي هدف گردشگري شهرستان بويراحمد (دهنو، شهنيز، تنگ تامرادي، مختار و منصورخاني کاکان ) بودند.