چکیده:
این مقاله با پرسش از امنیت در فلسفه سیاسی هابز به این مهم می پردازد که چرا قدرت و امنیت در دولت مدرن با هم پیوند داشته و از نقش فضیلت مندانه انسان در تامین و گسترش امنیت در جامعه غفلت شده است. به بیان دیگر ناامنی در دوران معاصر و به خصوص در پی شکل گیری تجربههای جهانی از لویاتان به مثابه تنها ساختار مشروع و موثر قدرت در جوامع و مناسبات بین المللی، بیش از آن که ناشی از منازعات قدرت در میان دولتها باشد، ریشه در نوع انسان شناسی هابز دارد که خود مبانی نظری و تاسیسی دولت مدرن محسوب می گردد. این پژوهش با بهره مندی از نظریه بازسازی انتقادی که بر محور منطق درونی انسان شناسی هابز پیش می رود، می کوشد منابع ناامن کننده و مولد ناامنی را در نوع دیدگاه هابز از انسان معرفی و شناسایی کند. نتیجه این پژوهش نشان می دهد که انسان شناسی هابز به عنوان پایه نظری ساختار دولت مدرن امروزی، انسان را موجودی ذاتا خطرناک، نگران، خودخواه و در عین حال مشروع و موجه در رسیدن به همه خواسته هایش می داند. این نوع انسان شناسی منبع اصلی تولید ناامنی محسوب شده که پیامدها و آثارش در لویاتان بروز می کند.
By asking about security in Hobbes's political philosophy, this article addresses why power and security are intertwined in the modern state and the virtuous role of human beings in providing and promoting security in society has been neglected. In other words, insecurity in the contemporary era, and especially in the wake of the formation of global experiences of Leviathan as the only legitimate and effective power structure in societies and international relations, rather than resulting from power struggles between states are rooted in Hobbes's anthropology, which is itself the theoretical foundation of the modern state. Using this theory of critical reconstruction based on Hobbes's internal logic of anthropology, this study tries to introduce insecure and insecure sources in Hobbes's view of human beings and Identity. The results of this study show that Hobbes's anthropology, as the theoretical basis of the structure of today's modern state, makes man an inherently dangerous, anxious, selfish, and at the same time legitimate and justified being in achieving all his desires. This type of anthropology is the main source of insecurity production, the consequences and effects of which are reflected in Leviathan.