چکیده:
سابقه و هدف : عنوان اقدام پژوهی حاضر این است که ، چگونه توانستم میزان علاقه مندی دانش آموزان پایه سوم را به
درس قرآن و فعالیت های مربوط به آن افزایش دهم ؟ و هدف اصلی آن نیز افزایش میزان علاقه مندی دانش آموزان یاد شده
به درس قرآن و فعالیت های مربوط به آن می باشد.
مواد و روشها:.مطالعه حاضر از نوع توصیفی تحلیلی١ است و پس از بررسی مفاهیم با ارائه نتایج به پیشنهادات کاربردی
پرداخته شده است . روش تحقیق حاضر توصیفی و روش گردآوری اطلاعات آن ، کتابخانه ای است . بدین صورت که از منابع
کتابخانه ای نظیر: کتاب ، مقاله ، منابع خارجی و ... و آموخته های محقق استفاده شده است .
یافته ها: از نظر این پژوهش نکته ای که اشاره به آن خالی از لطف نمی باشد ، آن است که اگر چه موضوع و عنوان اقدام
پژوهی حاضر، تکراری به نظر می رسد ، اما باید اذعان نمود که گاهی از اوقات ، تکرار نه تنها زیبا و ضروری ست ، که بسیار
حیاتی نیز می باشد ! از آن جمله می توان به تکرار شب و روز، تکرار نمازهای پنج گانه در هر روز وغیره اشاره نمود.
نتیجه گیری: از مباحث ایراد شده نتیجه گرفته می شود که قرآن ، پیام روشن الهی است که همه انسان ها را به راستی و
رستگاری دعوت می کند. از صدر اسلام تا کنون ، آموزش این پیام جاودانه الهی، از مهم ترین اهداف تعلیم و تربیت در میان
مسلمانان بوده است . در کشور ما نیز، به اقتضای جایگاه دین اسلام در فرهنگ مردم ایران و جایگاه ویژه قرآن در اعتقادات
دینی، باید آموزش قرآن مورد توجه همگان باشد تا شرایط مساعد برای تحقق اهداف این آموزش فراهم آید.
خلاصه ماشینی:
در واقع مسأله و سؤال اساسي اين بود که ، چگونه مي توانم سطح علاقه مندي دانش آموزان خود را به درس قرآن ارتقا بخشم ؟ به عبارت روشن تر، با استفاده از چه روش هايي مي توانم ميزان علاقه مندي آنان را به درس قرآن و فعاليت هاي مربوط به آن افزايش دهم ؟ بنابراين ، در تحقيق حاضر که از نوع پژوهش در عمل ( (Action Research) بوده است .
نوع دوم ، پرسش نامه ي باز پاسخ بوده است که پاسخگويان ميتوانستند به صورت تشريحي به پرسش هاي ارايه شده پاسخ دهند ،که اين پرسش نامه براي ٢٠ نفر از همکاران محترم و تمامي اولياي گرامي تهيه شده بود نمونه پرسش ، ويژه دانش آموزان : از خواندن قرآن لذت ميبري؟ نمونه پرسش ، ويژه همکاران محترم و اولياي گرامي: به عقيده ي شما با استفاده از چه روش هايي مي توان ميزان علاقه مندي دانش آموزان دبستان را به درس قرآن و فعاليت هاي مربوط به آن افزايش داد؟ ب – مصاحبه با همکاران ضمن مصاحبه با همکاران حاضر در آموزشگاه و هم چنين اغلب اولياي دانش آموزان و حتي تمامي فراگيران کلاس ، به جمع آوري داده ها و اطلاعات مورد نظر پرداختم و به منظور بهره مندي بيش تر از نظرات و جلوگيري از اتلاف وقت ، از ضبط صوت نيز استفاده گرديد.