چکیده:
زمینه و هدف : شهروندی مقوله ای است که با مفهوم فرهنگ هر جامعه گره خورده و از آنجا که فرهنگ هر مرزو بوم ناشی از
سه قلمرو اساسی فعالیتهای اجتماعی، فضای سیاسی و وضعیت اقتصادی آن جامعه است فرهنگ هر جامعه ای کاملا منحصر
به فرد و هر فرهنگی نیز شهروند ویژه خود را می طلبد. از این رو هدف از تحقیق حاضر بررسی مصادیق حقوق شهروندی در
قانون اساسی ایران ورویه های قضای انگلستان است .
روش تحقیق : روش تحقیق در این کار پژوهشی روش کتابخانه ای و از منابع دسته اول حقوق از جمله کتب و مقالات معتبر
علمی و پژوهشی و نشریات معتبر و نظریه های علمی و تخصصی و قوانین و نیز از منابع معتبر اینترنتی بهره می بریم .
یافته ها و نتیجه گیری: هر دو کشور معیارها و ضابطه ای دارند که برخی از این قوانین را به نوعی محدود و در تنگنا قرار میدهد
و یا سو برداشت از این قوانین باعث میشود که رعایت نشوند و در نهایت همان گونه که میبینیم شرایط در انگلستان بهتر
است و در برخی موارد نیز هر دو کشور همسو با هم هستند و قوانین مشترکی دارند و در برخی موارد نیز به دلایل مذهبی و امنیتی در ظاهر رعایت ولی در باطن رعایت نمیشود.
خلاصه ماشینی:
هر چند در سالهاي اخير واژه شهروند به جاي تبعه در ايران به سرعت فراگير شده و کاربرد عمومي پيدا کرده است اما برخي از صاحب نظران در امور مسائل حقوقي و زباني هنوز هم به اين عقيده اند که در جوامعي چون ايران ، تاجيکستان و افغانستان که هنوز اختلاف سطح توسعه در زمينه هاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي ميان شهر و روستا خيلي بزرگ است ، کاربرد اين واژه به جاي تبعه در حقيقت تبعيض در مقابل روستاييان به شمار خواهد رفت .
بر اساس همه شواهدي که در بالا آورده شد ما مي بينيم که هر دو کشور از گروهي هستند که سعي در اين دارند که به حقوق شهروندي مردم توجه کافي داشته باشند ولي هميشه و در شرايطي خاص اين قوانين کارگر نمي باشد ولي تقريبا در همه جوانب نفوذ دارد و حرف اول را مي زند و در واقع خط قرمز همه قوانين مي باشد و تا زماني که به دين و مذهب لطمه اي وارد نشده است اصول کلي رعايت مي شوند و قوانين در صورتي که با قوانين دين اسلام انطباق نداشته باشد مورد بازنگري قرار مي گيرد.
مقدمات اين نيازمندي که مبتني بر راه حل هاي جديد شهروندي است ، همان طور که در حوزه ي حقوق اقتصادي مشاهده شد، در قانون اساسي ايران با تاکيد بيشتري نسبت به قوانين انگلستان وجود دارد و از اين جهت قابل توجه است .