چکیده:
امروزه در حوزه معماری، نگرش تفسیری سعی در بازنگری به تعریف مکان و ادراک جسمانی و احیای معنای مستتر در
فضاهای انسان ساخت دارد. این مقاله به نقش بدن انسان در ادراک فضای خلق شده از منظر اندیشه های یوهانی پالاسما
می پردازد. میزان حضور پذیری و ظرفیت و قابلیت تحرک پذیری بدن در فضای ساخته شده و نیز میزان تاثیرگذاری فضای
پر و خالی بر ابعاد بدن مخاطب را می توان از ویژگی های اصلی معماری به شمار آورد. لذا ابتدا جایگاه پدیدارشناسی
معماری را که به معنای نگریستن به معماری از درون تجربه آگاهانه است و به حضور وجودی انسان در جهان توجه دارد
را مورد تدقیق قرار دادیم و سپس به موضوع ادراکات چند حسی در معماری که در فرایندهای پردازش ذهنی و بازنمایی،
مهم ترین نقش را ایفا می کند، پرداختیم. این تحقیق با تاکید بر وجه کیفی و توصیفی شناخت مکان با توجه به رویکردهای
ارائه شده توسط یوهانی پالاسما و از منظر پدیدارشناسی ادراکات چند حسی در فضای زیستی انجام گرفته است
خلاصه ماشینی:
پديدارشناسي معماري ادراکات چند حسي در انديشه هاي يوهاني پالاسما تاريخ دريافت : ١٤٠٠/١١/١٩ مريم امان پور١ تاريخ پذيرش : ١٤٠٠/١٢/١٠ کد مقاله : ٤٩٨٤٢ چکـيده امروزه در حوزه معماري ، نگرش تفسيري سعي در بازنگري به تعريف مکان و ادراک جسماني و احياي معناي مستتر در فضاهاي انسان ساخت دارد.
لذا ابتدا جايگاه پديدارشناسي معماري را که به معناي نگريستن به معماري از درون تجربه آگاهانه است و به حضور وجودي انسان در جهان توجه دارد را مورد تدقيق قرار داديم و سپس به موضوع ادراکات چند حسي در معماري که در فرايندهاي پردازش ذهني و بازنمايي ، مهم ترين نقش را ايفا مي کند، پرداختيم .
اين تحقيق با تأکيد بر وجه کيفي و توصيفي شناخت مکان با توجه به رويکردهاي ارائه شده توسط يوهاني پالاسما و از منظر پديدارشناسي ادراکات چند حسي در فضاي زيستي انجام گرفته است .
تاثير انديشه هاي فيلسوفان پديدارشناس در حوزه معماري، توسط افرادي همچون کريستين نوربرگ شولتز، آلبرتو پرزگومز، يوهاني پالاسما، استيون هال و پيتر زومتور، پيرامون تقريب ذهنيت و عينيت و توجه به حواس انساني و بازگشت به اشيا و تجربه گرايي، قدم برداشته اند و با توجه به اين که گسترش اين مفاهيم ، منجر به بازآشنايي معماران به هويت بومي و توجه مجدد به آن گرديده است که در عرصه بين المللي بازتاب قابل توجهي داشته است .
(بابک معين ،١٧،٩٠) ٤-٢- تاکيد بر پديدارشناسي ادراکات چند حسي (معماري حواس ) در معماري معاصر يکي از ويژگي هاي معماري مدرن ، تاکيد آن بر حس بينايي بود به طوري که اين حس به عنوان پايه و اصل ادراک محيط قرار گرفته است .