چکیده:
شیوع استفاده از مواد آرایشی از ابتدای تولید آنها در زنان بسیار بالاتر از مردان است و محتواهای تولید شده در رسانهها نیز معمولاً به زنان آموزش میدهند تا به استانداردهای ساخته شدهی اجتماعی از زیبایی برسند. امروزه مصرف افراطی لوازم آرایشی در بین زنان و دختران ایرانی به یک مسئله مهم روانی-اجتماعی تبدیل شده است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف آزمون مدل استفاده از رسانه بر گرایش به مصرف لوازم آرایشی با توجه به نقش میانجیگر درونیسازی الگوهای رسانه، باورها در مورد ظاهر و نگرانی از تصویر بدنی انجام شد. بدین منظور 324 دانشجوی دختر دانشگاه اصفهان با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و به مقیاسهای مصرف رسانه (تجدید نظرشده) و باورها در مورد ظاهر، سیاهه نگرانی از تصویر بدنی و پرسشنامههای نگرشهای اجتماعی-فرهنگی در مورد ظاهر (ویراست سوم) و گرایشات و رفتارهای جبرانی برای زیبایی و تناسب اندام پاسخ دادند. مدل پژوهش با استفاده از تحلیل مدلیابی معادلات ساختاری آزمون شد و معناداری اثرات مدل با استفاده از روش بوتاستراپ مورد بررسی قرار گرفت. دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS و AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج آزمون مدل نشان داد که اندازه شاخصهای برازش مدل در حد مطلوبی است و این مدل با دادههای تجربی برازش مطلوبی دارد. همچنین، بررسی نتایج بوتاستراپ نشان داد کلیه اثرات مدل معنادارند. به طور کلی، نتایج پژوهش حاضر از اهمیت نقش درونیسازی الگوهای رسانه و نگرانی از تصویر بدنی در گرایش زنان ایرانی به مصرف لوازم آرایشی حمایت میکند. این نتایج در بافت پژوهشی و نظری تبیین شد و پیشنهاداتی در این زمینه ارائه شد.
The prevalence of cosmetics from the beginning of their production in women is much higher than men, and the content produced in the media usually teaches women to meet the socially constructed standards of beauty. Today, the excessive use of cosmetics among Iranian women and girls has become a critical psychosocial issue. Therefore, the present study aimed to test the media use model to use cosmetics concerning the mediating role of internalization of media patterns, beliefs about appearance, and body image concerns. For this purpose, 324 female students of the University of Isfahan were selected as the research sample using cluster sampling method and responded to the Media Consumption (Revised) and Beliefs about Appearance Scales, Body Image Concerns Inventory, and Socio-Cultural Attitudes to Appearance (Third Edition) and Compensatory Tendencies and Behaviors for Beauty and Fitness Questionnaires. The research model tested using structural equation modeling analysis, and the significance of the model effects evaluated using the bootstrap method. Data were analyzed using SPSS and AMOS software. Testing the model showed that the size of the fit indices for the model is desirable and this model has a good fit with the experimental data. Also, bootstrap results showed that all model effects are significant. In general, the results of the present study support the importance of the role of internalizing media patterns and body image concern in the tendency of Iranian women to use cosmetics. These results explained in the research and theoretical context, and suggestions made in this regard.
خلاصه ماشینی:
بنابرايـن ، پژوهـش حاضـر بـا هـدف آزمـون مـدل اسـتفاده از رسـانه بـر گرايـش بـه مصـرف لـوازم آرايشـي بـا توجـه بـه نقـش ميانجيگـر دروني سـازي الگوهـاي رسـانه ، باورهـا در مـورد ظاهـر و نگرانـي از تصويـر بدنـي انجـام شـد.
بديـن منظـور ٣٢٤ دانشـجوي دختـر دانشـگاه اصفهـان بـا اسـتفاده از روش نمونه گيـري خوشـه اي بـه عنـوان نمونـه پژوهــش انتخــاب شــدند و بــه مقياس هــاي مصــرف رســانه و باورهــا در مــورد ظاهــر، ســياهه نگرانــي از تصويــر بدنــي و پرسشــنامه هاي نگرش هــاي اجتماعي -فرهنگــي در مــورد ظاهــر و رفتارهــاي جبرانــي بــراي زيبايــي و تناســب انــدام پاسـخ دادنـد.
Gomez, Klare, Ceballos, Dailey, Kaiser, & Howard 2.
Thompson, van den Berg, Roehrig, Guarda & Heinberg 3.
همچنيـن ، نتايـج جـدول ٣ نشـان مي دهـد کـه بزرگتريـن اثـر مسـتقيم اسـتاندارد در مـدل بـا انـدازه اثـر ٠/٥٠٣ مربـوط بـه اثـر نگرانـي از تصويـر بدنـي بـر گرايـش بـه اسـتفاده از لـوازم آرايشـي اسـت ؛ بزرگتريـن اثـر غيرمســتقيم اســتاندارد در مــدل بــا انــدازه اثــر ٠/٣٠٧ مربــوط بــه دروني ســازي الگوهــاي رســانه بــر گرايــش بــه اســتفاده از لــوازم آرايشــي اســت ؛ و بزرگتريــن اثــر کل مــدل بــا انــدازه اثــر ٠/٥٦٠ مربــوط بــه اثــر دروني ســازي الگوهــاي رســانه بــر نگرانــي از تصويــر بدنــي اســت .
بحث و نتيجه گيري پژوهـش حاضـر بـا هـدف بررسـي نقـش ميانجيگـر دروني سـازي الگوهـاي رسـانه ، باورهـاي ناکارآمـد در مـورد ظاهـر و نگرانـي از تصويـر بدنـي در ارتبـاط بيـن اسـتفاده از رسـانه و گرايـش بـه مصـرف لـوازم آرايشـي در زنـان جـوان ايرانـي انجـام شـد.
همچنيــن ، ايــن نتايــج نشــان داد کــه دروني ســازي الگوهــاي رســانه بيشــترين اثــر کل را بــر نگرانــي از تصويـر بدنـي و بيشـترين اثـر غيرمســتقيم را بـر گرايـش بـه اســتفاده از لـوازم آرايشــي دارد.
Social media photo activity, internalization, appearance comparison, and body satisfaction: The moderating role of photo-editing behavior.