چکیده:
هویتها، صفات و خصوصیات، روابط اجتماعی، نقشها و عضویت در گروههای اجتماعی هستند که کیستی یک فرد را تعیین میکنند. هویت مدرن برخاسته از تحولات نوینی است که به همراه تحولات ناشی از جهانیشدن و پیشرفتهای علمی و تکنولوژیک، در ابعاد مختلف زیستجهان کنشگران و عاملیتهای انسانی رخ داده است و هر روز شاهد گسترش این نوع از هویت در مناطق مختلف جهان هستیم. متناظر آن تلقی افراد از هویت خود، دیگران و جامعهی جهانی بهویژه بین جوانان در حال تغییر و دگرگونی است. این پژوهش به منظور بررسی عوامل تأثیرگذار بر افزایش گرایش به هویت مدرن بین جوانان شهر اهواز انجام شده است. از این رو 384 نفر از جوانان 42-18 سال ساکن شهر اهواز با استفاده از روش کمّی مورد مصاحبه قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهی محققساخته بود که بین این افراد توزیع شد و دادهها گردآوری شدند. یافتهها نشان میدهد که متغیرهای سن، جنس، تحصیلات، پایگاه اجتماعی- اقتصادی، سبکهای نوین گذران اوقات فراغت و کاربری شبکههای اجتماعی مجازی، بر تقویت هویت مدرن تأثیرگذار است. مطابق با نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیره، قویترین رابطه، ارتباط موجود میان کاربری شبکههای اجتماعی مجازی و هویت مدرن با مقدار بتا 0.305 است. بر این اساس، به کار بردن شبکههای اجتماعی مجازی بر گرایش جوانان به هویت مدرن و ابعاد آن مؤثر بوده است؛ یعنی با افزایش یا کاهش استفاده از این شبکهها، گرایش جوانان به هویت مدرن و ابعاد آن تقویت و یا تضعیف خواهد شد. از بین ابعاد هویت مدرن، تنها متغیر ترقیخواهی با کاربری شبکههای اجتماعی مجازی، رابطهی معنیداری نداشته است. در مجموع عوامل فوق در مجموع 0.517 درصد از گرایش جوانان به هویت مدرن را تبیین میکنند.
Identities, traits and characteristics, social relationships, maps and membership in social groups are what determine a person's identity. Modern identity has arisen from new developments that along with the changes resulting from globalization and scientific and technological advances, have occurred in various dimensions of the bio-world of actors and human agencies, and every day we see the spread of this type of identity in the regions. We are different in the world. Correspondingly, individuals' perceptions of themselves, others, and the international community, especially among young people, are changing. This study was conducted to investigate the factors affecting the increasing tendency to modern identity among the youth of Ahvaz. Therefore, 384 young people aged 18-42 living in Ahvaz were interviewed using a quantitative method. The data collection tool was a researcher-made questionnaire that was distributed among these individuals and the data were collected. Findings show that the variables of age, gender, education, socio-economic status, new leisure spending styles and the use of virtual social networks, affect the strengthening of modern identity. According to the results of multivariate regression analysis, the strongest relationship is the relationship between the use of virtual social networks and modern identity with a beta value of 0.305. Accordingly, the use of virtual social networks has been effective on the tendency of young people to modern identity and its dimensions; That is, by increasing or decreasing the use of these networks, the tendency of young people to modern identity and its dimensions will be strengthened or weakened. Among the dimensions of modern identity, only the variable of progressiveness had no significant relationship with the use of virtual social networks. In total, the above factors explain 0.517% of the tendency of young people towards modern identity.
خلاصه ماشینی:
هويــت مــدرن برخاســته از تحــولات نوينــي اســت کــه بــه همــراه تحــولات ناشــي از جهاني شــدن و پيشــرفت هاي علمــي و تکنولوژيــک ، در ابعــاد مختلــف زيســت جهان کنشــگران و عامليت هــاي انســاني رخ داده اسـت و هـر روز شـاهد گسـترش ايـن نـوع از هويـت در مناطـق مختلـف جهـان هسـتيم .
بـر ايـن اسـاس ، بـه کار بـردن شـبکه هاي اجتماعـي مجـازي بـر گرايـش جوانـان بـه هويـت مـدرن و ابعـاد آن مؤثـر بـوده اسـت ؛ يعنـي بـا افزايـش يـا کاهـش اسـتفاده از ايـن شـبکه ها، گرايـش جوانــان بــه هويــت مــدرن و ابعــاد آن تقويــت و يــا تضعيــف خواهــد شــد.
نتايــج يافته هــاي افشــاريان (١٣٩٦) نيــز نشــان مي دهــد کــه ميــزان اســتفاده از شــبکه هاي اجتماعــي مجــازي ، رابطـه مثبـت و معنـاداري بـا گرايـش بـه هويـت مـدرن و هـر چهـار مؤلفـه آن دارد.
رابطه ميان کاربري شبکه هاي اجتماعي نوين و گرايش به هويت مدرن و ابعاد آن )به تصویرصفحه رجوع شود) بــر اســاس نتايــج ارائــه شــده در جــدول ١، بــه کار بــردن شــبکه هاي اجتماعــي مجــازي بــر گرايــش جوانــان بــه هويــت مــدرن و ابعــاد آن مؤثــر بــوده اســت ؛ يعنــي بــا افزايــش يــا کاهــش اســتفاده از ايــن شــبکه ها، گرايــش جوانـان بـه هويـت مـدرن و ابعـاد آن تقويـت و يـا تضعيـف خواهـد شـد.
در ايــن پژوهــش رابطـه ميـان اسـتفاده از شـبکه هاي اجتماعـي مجـازي بـه عنـوان يکـي از فراگيرتريـن اشـکال رسـانه و شـکل گيري و ابعـاد هويـت مـدرن معنـادار اسـت و عـلاوه بـر آن نتايـج تحليـل رگرسـيون چندمتغيـره حاکـي از آن اسـت کـه کاربــري شــبکه هاي اجتماعــي مجــازي ، قوي تريــن تبيين کننــده ي گرايــش بــه هويــت مــدرن بــوده اســت .