چکیده:
اگرچه در روایتی از پیامبر اسلام|، ایمان «اقرار باللسان، معرفة بالقلب و عمل بالارکان» شناخته شده، شرایط سیاسی-اجتماعی جامعۀ نوپای اسلامی بهگونهای رقم خورد که مولفۀ عمل اهمیت بسیار یافت و دیدگاهی ظهور کرد که میتوانیم آن را وظیفهگرایی بنامیم. این دیدگاه از دو جهت اهمیت دارد: اولا یکی از نظریههای پرنفوذ ایمان در تاریخ کلام اسلامی است؛ ثانیا مستقیم یا غیرمستقیم دیگر نظریههای ایمان را تحتالشعاع قرار داد. در این مقاله به دنبال بررسی این رویکرد و شناخت ویژگیهای آن با استفاده از روش تحلیلیـتطبیقی هستیم؛ اما هدف اصلی ما بررسی واکنشهای متکلمان امامیه در پنج قرن نخست به آن است. این تحقیق نشان میدهد که رویکرد وظیفهگرایانه به ایمان، در عمل با وعیدگرایی و احباطباوری پیوند خورد و متکلمان امامیه سه نوع مواجهه با آن داشتند: شیخ صدوق آن را تایید کرد؛ شیخ مفید رویکرد فضیلتگرایانه در پیش گرفت و به اصلاح آن دست زد. به این صورت که از مولفههای ایمان بر معرفت تاکید نمود و عمل را جزء جداییپذیر ایمان بهشمار آورد؛ و نوبختیان و سید مرتضی آن را رد کردند و ایمان را از مقوله اقرار یا تصدیق دانستند، هرچند در مورد احباط با هم اختلافنظر داشتند.
Although there is a hadith from Prophet Muhammad that faith (iman) is “verbal profession, cognizance in the heart, and doing the pillars,” the political social circumstances of the newly emerged Islamic society developed in such ways that the element of action or “doing the pillars” gained a great significance, leading to a view that we might refer to as “deontologism.” There are two ways in which the view is important: first, it is an influential theory of faith in the history of Islamic theology, and second, it directly or indirectly overshadowed other theories of faith. In this theory I seek to examine the approach and its characteristics by deploying the analytic-comparative method, but I am mainly concerned with how it was received by Imami Shiite theologians in the fifth century AH (eleventh century CE). I argue that the deontological approach to faith was practically tied with the tendency to “threats of divine punishment” (waʿid) and the belief in “failure” (ihbat) of deeds. Imami theologians encountered the approach in three ways: it was endorsed by al-Shaykh al-Saduq; al-Shaykh al-Mufid adopted a virtue-based approach, and thus, modified the view. That is, he emphasized the knowledge or cognizance component of faith, seeing the “action” as an integral part of faith. Finally, the approach was rejected by Nawbakhtis and al-Sayyid al-Murtada, who believed that faith belonged to the category of confession or endorsement, although they disagreed over the “failure” of deeds.