چکیده:
هر چند عوامل گوناگون با تاثیرگذاریهای متغیر خود باعث گرایش اطفال و نوجوانان شهرستان
خوی بسوی جرم می گردند. ولی مهمترین علت بزهکاری کودکان این شهر ریشه در خانواده
دارد. ازجمله عوامل اساسی شکل گیری شخصیت و منش فردی و اجتماعی کودک خانواده است.
خانه محلی است که کودک در آن امور مختلف را فرا می گیرد و طرز معاشرت با دیگران را می
آموزد. در این پژوهش با استفاده از تحقیقات میدانی، و به روش تحلیلی و توصیفی پرداخته شده
است و از یک سو با روش آمار توصیفی و استنباطی به بررسی ویژگی ها و مشکلات اطفال و
نوجوانان بزهکار شهرستان خوی و خانواده های آنان پرداخته شده و از سوی دیگر با بررسی
شرایط خانواده های اطفال و نوجوانان غیر بزهکار و موفق این شهر، به ارائه ی الگوها و
پیشنهادات مناسب تربیتی اقدام شده است. نتایج مطالعات این پژوهش نشان می دهد که عمده
ترین علت بزهکاری اطفال و نوجوانان بزهکار شهرستان خوی ریشه در خانواده دارد. این افراد
دارای خانواده هایی با مشکلات و کاستی های بسیار زیادی می باشند که در بزهکاری آنها تاثیر
مستقیمی دارند.
خلاصه ماشینی:
بي توجهي خانواده ها و همچنين مسئولين ذي ربط در شناسايي و چاره انديشي در مقابل خطرات و انحرافات در کمين نشسته ، و يا حتي بي اعتنايي آنها نسبت به از بين بردن عوامل فساد برانگيز و منحرف کننده ، در صورت شناخت وآگاهي، لزوم بررسي و ريشه يابي دلايل بزهکاري اطفال و نوجوانان اين شهر را موجب شده است .
جمعي از کودکان و نوجواناني که با اجبار ديگران و يا با اختيار خود به سوي انحرافات اخلاقي کشيده مي شوند، به مرور زمان ، از کرده ي خويش ، پشيمان مي گردند و حتي برخي از آنها به بيماري هايي چون اچ آي وي و ساير امراض عفوني در نتيجه ي روابط جنسي با افراد آلوده ، مبتلا مي شوند و به دنبال يافتن مقصر مي گردند و در اين راه ، اعضاي منحرف خانواده ي خود و يا افرادي که آنها را به اين مسير کشانده اند را دليل انجام اعمال وقيحانه خود مي يابند و براثر فشارهاي رواني و حصول شرايط مقتضي اقدام به قتل و يا ضرب و جرح و ساير جرايم عليه آنها مي کنند[١٠].
عوامل اجتماعي اطفال و نوجوانان بزهکار به دليل مواجهه با عواملي چون : اختلافات ، ناسازگاري ، نابه هنجاري، آشفتگي و مشکلات خانوادگي و تشنجات ناشي از اين شرايط ، علاقمند نبودن به ادامه تحصيل و رفتن به مدرسه ، جلوگيري والدين از ادامه تحصيل فرزندان در نتيجه ي فقر فرهنگي و فقرمالي، نداشتن امکانات مالي به منظور استفاده از کلاس هاي آموزشي و به دليل تنهايي و بيکاري و بسياري از دلايل ديگري، مجبور به برقراري ارتباط با دوستان و همسالان وگذراندن بيشترين زمان خود با آنها مي شوند[٢٧].