چکیده:
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل ساختاری تفسیری توسعه پایدار کارآفرینی روستایی در استان گلستان بوده است. بنابراین، این تحقیق بر اساس هدف از نوع توسعه اي – کاربردي و بر اساس روش، توصیفی- همبستگی است. براي این منظور در گام اول عناصر تشکیل دهنده الگوی توسعه پایدار کارآفرینی روستایی از ادبیات نظري (به روش مرور نظامند) و مصاحبه با خبرگان (تحلیل محتوا) شناسایی شد. خروجی این مرحله شناسایی 29 مولفه در قالب چهار بعد اصلی بود. در گام بعدي به منظور برقراري ارتباط و توالی بین ابعاد و ارائه مدل ساختاري شان از روش مدلسازي ساختاري تفسیري بهره گرفته شد که در این روش بر اساس مد نظرات خبرگان و تجزیه و تحلیل هاي صورت گرفته، مدل توسعه پایدار کارآفرینی روستایی احصا گردید. نتایج تحقیق بیانگر آن است که ابعاد اجتماعی و محیطی در سطح اول و اقتصادی و نهادی در سطح دوم قرار گرفتند.
خلاصه ماشینی:
با در نظر گرفتن اهميت و ضرورت کارآفريني روستايي درسال هاي اخير مطالعات متعددي در اين حوزه صورت گرفته است که در ادامه به طور خلاصه به تبيين نتايج برخي از آن ها پرداخته شده است ليکن تحقيقي بر اساس مدل سازي ساختاري- تفسيري در اين حوزه انجام نشده است : عبدي و همکاران(١٣٩٨) تحقيقي با عنوان بررسي اثر اعتبارات خرد دولتي برکارآفريني و توسعه پايدار روستايي شهرستان جوانرود، انجام داده اند.
تحقق اهداف تحقيق ، با بهره گيري از روش دلفي فازي در شناسايي ٢٩ عامل اصلي موثر بر توسعه پايدار کارآفريني روستايي، وزن دهي عوامل يا معيار مدل پيشنهادي و طبقه بندي آنها در ٤ گروه کلي : اقتصادي ،اجتماعي ، محيطي و نهادي ، ميسر شده است .
در ادامه جهت بومي سازي مدل و توجه به شرايط و مقتضيات جامعه مورد بررسي از طريق تشکيل جلسات و انجام مصاحبه عميق با خبرگان حوزه تحقيق و به دنبال آن با استفاده از روش کيفي تحليل محتوا، متغيرهاي تأثيرگذار در الگوي توسعه پايدار کارآفريني روستايي به دست آمد.
پس از مرور نسبتا جامع ادبيات تحقيق و بررسي نظرات خبرگان و شناسايي عوامل و متغيرهاي مهم در الگوي توسعه پايدار کارآفريني روستايي ، در مرحله طراحي به منظور برقراري ارتباط بين ابعاد توسعه پايدار کارآفريني روستايي و دستيابي به مدل ساختاري آن از روش مدل سازي ساختاري تفسيري(ISM) استفاده شده است .
شکل (١)- الگوي توسعه پايدار کارآفريني روستايي با استفاده از روش ساختاري تفسيري )به تصویرصفحه رجوع شود) منبع : يافته هاي تحقيق خوشه بندي ابعاد به منظور بخش بندي ابعاد در ماتريس دستيابي نهايي بايد براي هر يک از ابعاد قدرت نفوذ و وابستگي محاسبه شود.